Food

Black owner Ulrika Menig heeft de Crompouce ontwikkeld: "Enige credit voor mijn harde werk is op zijn plaats"

foto: ter illustratie: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Black owner Ulrika Menig heeft de Crompouce ontwikkeld: "Enige credit voor mijn harde werk is op zijn plaats"

Je hebt het vast al wel voorbij zien komen en wellicht ook al geprobeerd: de 'Crompouce' is namelijk niet meer weg te denken van het internet. De kruising tussen de croissant en de tompouce heeft dan ook heel wat media-aandacht gekregen de afgelopen tijd. Maar wat veel mensen niet weten, is dat de zoete snack origineel bedacht is door Black owner Ulrika Menig. "Sinds 2020 is de Crompouce al een geregistreerde merknaam én productmodel."

Crompouce

Ulrika Menig heeft een eigen vegan bakkerij genaamd: Bammetje Bakery. Menig is de bakkerij begonnen uit een voorliefde voor desembrood, maar breidde haar assortiment al snel uit met andere producten waaronder bagels, taarten en verschillende gebakjes. Een van deze producten die Menig ontwikkelde gedurende de lockdown was de Crompouce. "Het is waarschijnlijk niet de mooiste Crompouce®croissant die we ooit gemaakt hebben bij Bammetje Bakery op deze foto, maar wel de àller àller àllereerste ooit. Dit is namelijk het prototype dat ik thuis, tijdens de corona lockdown in juni 2020 ontwikkelde", schrijft ze bij een post die ze via Instagram deelde.

Ulrika Menig

De Crompouce was ook verkrijgbaar in de lokale winkel in Utrecht toen de lockdown voorbij was en Menig kreeg verrassend veel positieve reacties op haar zoete creatie. "Ik wist dat dit product een blijvertje was", schrijft ze bij haar post. "We hebben zelfs een oranje Crompouce croissant gemaakt, speciaal voor Koningsdag."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bammetje Bakery

De belangrijkste boodschap die ze wil overbrengen is dat de Crompouce croissant al sinds 2020 een geregistreerde merknaam en productmodel is van Bammetje Bakery. "Een zeer belangrijk detail dat in de recente nieuwe opleving van mijn product verloren is gegaan. Tot nu. Het product en de merknaam Crompouce® mogen niet zonder toestemming van de officiële ontwikkelaar, mijzelf, gebruikt worden. En er wordt zeer zeker opgetreden tegen inbreuk van dit recht. Want enige credit voor mijn harde werk van toen is denk ik best op z’n plaats", aldus Menig.

Na de komst van de Crompouce-rage gingen Nederlandse bakkers massaal aan de haal met de Crompouce. Maar liefst vijftig filialen in west-Nederland verkopen nu zo'n duizenden Crompoucen per dag. Ook supermarkttekens als Jumbo en Albert Heijn lieten de met room gevulde croissant niet aan zich voorbij gaan. De bakkers en ketens die de snack echter verkopen onder de naam 'Crompouce' maken inbreuk op het merkenrecht van Menig. Zij vecht nu om haar creatie te verdedigen tegen deze 'na-apers' en heeft ook al een advocatenbureau ingeschakeld. Het product en de merknaam van de Crompouce mogen namelijk niet zonder haar toestemming gebruikt worden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bakkers voor de rechter

Volgens AD hebben tientallen bakkers en twee supermarkten al een brief ontvangen van het advocatenbureau. Ambachtelijke bakkers mogen voortaan alleen in licentie het product verkopen en anderen worden verplicht de verkoop te staken.

De fysieke bakkerij is gesloten sinds december 2021, staat vermeld op de website. Maar Menig kondigt in haar Instagram post aan dat ze wellicht snel weer aan de bak gaat in een fysieke winkel. "Wie weet tot snel! Groetjes van Ulrika, Bammetje Bakery – The home of Crompouce®."

Ster advertentie
Ster advertentie