FunX

Hoe beïnvloedt YouTube het leven van een vlogger?

foto: FunX
  1. Newschevron right
  2. Hoe beïnvloedt YouTube het leven van een vlogger?

YouTube wordt steeds populairder bij iedereen. Het is een makkelijk platform om beroemd te worden en te laten zien wat jij kan. Zodra jij views te pakken hebt, kan je leven niet meer stuk, maar er zit ook een negatieve kant aan. Via onder andere comments en onderlinge ruzies, wordt er veel haat via het platform verspreid. Maakt YouTube meer kapot dan je lief is? Deze vraag stond centraal in CritiX.

Negeren

Dagelijks wordt er een belachelijk aantal reacties onder video’s geplaatst. Veel reacties zijn positief, maar het aantal negatieve comments stijgt steeds meer. Hoe gaan YouTubers hiermee om? Ismail Ilgun en Laura Ponticorvo waren in de studio om die vraag te beantwoorden. “Gewoon zo min mogelijk lezen. Ik lees ze wel, maar ik scroll er snel doorheen.” Ismail is het gewend. Hij ziet liever ook alleen positivitieit onder zijn video’s, maar snapt zelf ook dat negativiteit er altijd zal zijn.

“YouTube is geen Facebook. Je ziet geen foto of naam, dus mensen kunnen lullen wat ze willen.”

Haat zaaien

Haat via social media was volgens Ismail vroeger veel minder dan nu. Tegenwoordig verspreiden mensen alleen maar haat. Op Instagram bijvoorbeeld, merkt Ismail er niet veel van, maar onder z’n filmpjes op YouTube staat het vol nare opmerkingen. Veel verschil in haat zaaien op beide platforms is er niet. Je kan op zowel YouTube als Instagram fake accounts aanmaken om mensen te bekritiseren en uit te schelden.

Zichtbaarheid

Laura negeert de negatieve comments ook zoveel mogelijk. “Je krijgt heel veel haatcomments. Gelukkig heeft YouTube de optie om bepaalde woorden op te slaan en als haters die woorden dan gebruiken in hun comments, blokkeert YouTube ze in principe.” Laura begon met vloggen nadat ze een programma had gedaan, maar eigenlijk meer zichtbaarheid wilde. Een tv-producent adviseerde haar om een YouTube-kanaal te beginnen, zodat ze eigenlijk constant zichtbaar zou zijn en kijkers haar beter konden leren kennen. “Op een gegeven moment begon ik het leuk te vinden en werd het een passie.”

Druk

Veel YouTubers hebben het gevoel dat ze geen pauze kunnen nemen van het platform. Als zij op de afgesproken tijd geen video’s plaatsen, raken ze views en abonnees kwijt. De druk is dus zeker aanwezig. Ismail geeft een voorbeeld: “Als je een zwerfhond ziet en je geeft hem één keer te eten, komt hij naar je toe. Als je het een tweede keer doet, komt hij weer. Maar als jij een weekje niks geeft en iemand anders geeft hem wel eten, dan gaat hij daarheen.” De druk is bij Ismail niet zo erg, want hij plaatst maar één keer per maand een video, maar hij begrijpt het wel. Bij Laura is de druk wel aanwezig.

“Ik vind dat ik moet blijven uploaden. Als ik een keer een week of twee niks wil plaatsen, dan laat ik het ze wel eerlijk weten. Je volgers verwachten gewoon video’s, dus als het één keer niet kan, is het wel zo netjes om ze dat te laten weten.”

Meer kapot dan je lief is

Een anonieme beller belde naar de studio om te reageren op de stelling. Hij was het hier 100% eens, want YouTube heeft veel kapot gemaakt voor hem.

“Ik heb een tijdje gewerkt voor een bedrijf dat via YouTube meer bekendheid wilde creëren. Ze wilden dat ik een filmpje maakte voor de ramadan, omdat ik Islamitisch ben. Ik had ze al gewaarschuwd dat het iets gevaarlijks kon zijn, maar zij hadden zoiets van, doe maar, dus ik deed het gewoon. Na een dag werd het opgepakt door GeenStijl en daar begon het.”

doodsbedreiging

Anoniem kreeg heftige comments binnen op YouTube en op de GeenStijl-pagina. Hij kreeg dreigementen over zijn geaardheid en zelfs doodsbedreigingen. Door dat filmpje en alle ophef, verloor Anoniem verschillende mensen om zich heen. Ismail geeft hem advies.

“Er is dan iets mis met de mensen om jou heen. In plaats van je te verlaten, horen ze je juist te steunen. Op de een of andere manier is het toch goed dat dat is gebeurd, want dan ben je ook van hen af. Pagina’s als GeenStijl en PowNews moet je niet serieus nemen.”

kijkgedrag

Het algoritme is misschien wel het belangrijkste onderdeel van YouTube. Het bepaalt wat er bovenaan komt te staan bij de zoekresultaten en welke video’s aanbevolen worden. YouTube-expert Emanuel Ankrah schoof aan in de studio om meer over dit algoritme te vertellen. “YouTube wil eigenlijk dat de bezoekers zo lang mogelijk op het platform blijven. Ze houden het kijkgedrag goed in de gaten. Als je bijvoorbeeld de vlog van Laura hebt gekeken over trouwen, zal je waarschijnlijk meer filmpjes van haar of video's over trouwen te zien krijgen.

Interessant zijn

Een paar jaar geleden werd dit algoritme aangepast en sindsdien wordt er gecheckt wat de kijktijd is van een video. “Je kan een video van tien minuten hebben, maar als men maar tien seconden van het filmpje bekijkt, kom je ook onderaan in de zoekresultaten. Het gaat erom dat men zolang mogelijk blijft hangen.” Kortom, je moet interessant genoeg zijn om naar te kijken.

Ster advertentie
Ster advertentie