Turks of Koerdisch? Wat boeit 't?

Maandag 21 maart 2011 - 14:43 uur

Ibrahim Tatlises Koerden Turken PKKDe Turkse volkszanger Ibrahim Tatlises werd vorige week neergeschoten bij het verlaten van een tv-studio. Hij overleefde het ternauwernood. Vlak na de daad zorgde de pers voor onnodige sensatie door de Turken en Koerden tegen elkaar op te zetten.

Verschillende Turkse kranten wezen de Koerdische terroristische organisatie PKK direct aan als verantwoordelijken voor de schietpartij. Dit baseerden de media op het feit dat Ibo neergeschoten werd met een Kalashnikov-geweer. Dat is een veel gebruikt wapen van de PKK. Wat de Turkse pers ‘vergat’ is dat de Kalashnikov één van de meest verkochte wapens op de wereld is. Daarnaast is het relatief goedkoop, zowel in aanschaf als onderhoud. De dader had dus iedere gek kunnen zijn geweest. De vermoedelijke dader blijkt een week later Turks te zijn.



Haat
De mogelijkheid dat de afscheidingsbeweging verantwoordelijk was, leidde tot spanning tussen Turken, Koerden en PKK-aanhangers. Scheldpartijen, doodverwensingen en vooral heel veel haat was het gevolg op TurkStars.nl. Maar waarom? Allemaal door een wapen dat toevallig ook door de PKK wordt gebruikt. Een beetje kort door de bocht! Er was namelijk geen directe aanleiding voor de afscheidingsbeweging om de volkszanger neer te schieten.

De 59-jarige zanger heeft ook zelf nooit een kant gekozen. Ibrahim Tatlises heeft een Arabisch-Turkse vader en een Turks-Koerdische moeder. Hij zingt zowel in het Turks als in het Koerdisch. Toch zijn er mensen die hem tot op de dag van vandaag in een hokje in proberen te duwen. Concurrenten of mensen die een hekel aan hem hebben, zijn kennelijk tot veel in staat.

Imperium
Ibrahim Tatlises zorgt voor werkgelegenheid in Turkije met zijn vele bedrijven en draagt het land een warm hart toe. De volkszanger heeft de afgelopen jaren een flink imperium opgebouwd in Turkije. Zo heeft hij zijn eigen tv- en radiozender, touroperator, vliegtuigmaatschappij en levensmiddelen.

Brug of afgrond
Hoe kan het dan dat de brug tussen twee volkeren, mede dankzij de media, zo snel in een afgrond kan veranderen? Wie zit er fout? Ligt het aan de mensen, aan de zanger of aan de media? Wat denk jij?





Comments 43

Beveiligingscode
Vernieuwen

Feit - 11 oktober 2012 - 05:04 uur +1

Voor alle turken; toen mezopotië bestond bestond turkije niet eens . By the way al die oorloggen wat gewonnen zijn zijn met behulp vN koerden geweest maar uiteindelijk turken pakken hun la d ook af. Turken hahaha de reacties zijn heel erg het zegt gelijk iets over jullie niveau ik vind het jammer echt maar er is een gezegde een ezel blijft een ezel wat je ook mee doet!!! Ga maar eens eenfeit zoeken in plaats van koerden te verkleinen ( lukt niet eens een rivier wordt niet door een likje van een hond vies) want jullie turken zijn niets anders dan groente boeren bij de haagse natmt enz...enz. Ikkan zoveel opschrijven ik heb niks met pkk en ocalan enzo te maken maar turken en ik meen het echt maken van mij zo een persoon om voor hen op te komen.

Mensen doe ff normaal!! - 20 november 2011 - 20:36 uur +1

Mensen waarom zoveel haat tegen elkaar??
Turk/Koerd zijn alle bij mensen!! meer verschillen we niet van elkaar we leven samen in 1 land en horen elkaar terespecteren en niette discrimineren.

Ik zelf heb niets tegen de koerden maar wel de pkk!!
hun maken onschuldige levens kapot!

Niet alle koerden over 1 kam scheren omdat 1 koerd fout is hoeft tezeggen dat alle koerden zo fout zijn?? in elke ras heb je verrotte appels!!

trotse turk!!!!!! - 20 november 2011 - 20:10 uur -1

ewww echt wanneer ik in de buurt van koerden kom dan val je bijna dood!! want ze stinke zo erg!!!!!! ewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww!!!


jullie koerden mogen van mij betreft 20000 jaar proberen eigenland testichten maar wij turken laten onze vlag niet vallen voor zulke honden als jullie!!! nooit niet!!!

het enigste wat jullie hebben is jullie stomme lelijke taal???
en meer niet! hahahahaXD

Fuck kurd!! - 20 november 2011 - 20:03 uur -1

Hahahaha koerden bestaan niet eens en hebben geen leven!!XD
ik vind als de koerden turken niet mogen ze moeten dan oprotten uit turkije!! owjaa dat kunnen ze niet he? ze hebben geen eigen land????

zo zielig zijn juliie!!!!

Kurdistann - 24 oktober 2011 - 22:30 uur +1

Biji kurd u kurdistan ..

Kirsehirli - 19 juli 2011 - 17:19 uur 0

Op die onzinnige 'nederlandse' berichten niet reageren aub .. De 'domme' Nl'ers hebben een gedachtegoed over Turkije dat altijd is gepleit op een negatief perspectief . Turkije heeft zo'n enorme economische groei ondergaan de laatste 10 jaar. Dat het nu in de Top van de wereld is. Terwijl Nederland achteruit gaat , gaat Turkije voorruit. Ik verwacht vooral op de laatste zin dat ik een onnozele feedback ga krijgen van een herman of jan '' als het daat zoveel beter is , ga dan terug naar je eigen land '' Euhmss?? We zijn hier geboren en hier gewend. Daarom is het moeilijk om terug te gaan.

Over t echte onderwerp dus Ibrahim Tatlises kan ik veel kwijt maar het belangrijkst is.. Dat in de wereld nieuws alles aan gedaan word om de haat tussen Turken , Koerden & Alevieten te vergroten. Ik ben dan zelf Turks-Soenniet maar dat geeft mij nooit het recht om mensen te discrimineren of te haten. Broederschap onderons gaat steeds beter! Laten we er niet voor zorgen dat we net als Joegoslavie eindigen 8) Ibrahim T. Is net zo'n persoon . Iedereen in Turkije houd van zijn muziek . Vergelijkbaar met Andre Hazes in Nederland;-)

Idooooten die turken naar benedne halen - 4 juli 2011 - 01:58 uur 0

Burc annani sikeyikm

Koerd4Life - 21 mei 2011 - 23:46 uur 0

Turken he... Is hun stank niet in Nederland dan is het wel in Turkije ( koerdistan) waarom houden ze niet op met turk zijn. Ze zijn ten slot van rekening gewoon mongolen hoor. Turken zorge gwn voor onrust net als Marokanen.

hindustaan - 12 april 2011 - 21:39 uur 0

turken en koerden hahaha, dat blijf maar doorgaan, koerden willen een eigen land. maar de trotse turk wil daar niet aan meewerken,zo onstaan deze situaties.

Bundy - 29 maart 2011 - 18:18 uur 0

Pffff, Yo B (Burc) faffie dan mijn laatste comment is verwijdert? Alles wat er na kwam is erger brada en dan haal je die van mij weg. Neyse zaten baya zaman olmus bu konu kapanali

Rustig

OZI - 28 maart 2011 - 22:14 uur 0

:D en al dat onzin wat hier word gelult

OZI - 28 maart 2011 - 22:11 uur 0

Lelele


ik hou van alle turken. koerden armeniers en verder alle turks spreken de volken die niet tegen ataturk zijn.

Turse Ataturk haters moeten ze knallen:-)

BEJI KURD U KURDISTAN - 27 maart 2011 - 23:58 uur +1

PKK is geen terroristische organisatie.
Als mensen voor hun rechten en vrijheid opkomen worden ze gelijk gezien als terroristen in turkije.

Niet alles is waar wat op wikipedia staat. Want wikipedia kan gewoon worden bewerkt door iedereen.

Waarom zou de PKK hem dood hebben? IBO support de PKK met meer dan 10 miljoen dollar per jaar. En als de PKK dat zou willen denk je nou echt dat zij dat niet konden?

Zielige Marokkaa
ntje die niet eens zijn eigen geschiedenis weet komt hier praten dat Koerden geen land hebben en niets gaan krijgen. Koerden hebben eer en vechten voor hun rechten ook al zal het 20.000 jaar duren, Koerden zijn geen arabieren of truken die alleen maar praten en met 2 mooie woorden weer gelijk rustig worden. By the way we hebben onze eigen parlement KRG ga eens google zou ik zeggen. CLOWN!

bestaat niet - 24 maart 2011 - 12:30 uur 0

abi is niet goed he :P

:/ - 23 maart 2011 - 19:55 uur +1

Zielig dat jullie elkaar op het internet gaan aanvallen. Grow up en ga je bezig houden met jezelf voordat je andere gaat aanvallen. Of je Koerd, Turk of Arabisch bent, WHO CARES! Het gaat om je persoonlijkheid stelletje waterhoofden!
Moge god jullie leiden, cause this ain't workin'!

Bono - 23 maart 2011 - 18:20 uur +1

Bestaat niet
je naam past goed bij je! jou woorden man, nooit een tik van je ouders gehad tijdens de opvoeding, of is het gewoon iets Turks wat u doet?

Los van alle feiten, Koerdistan betaal wel volgens de VN, (Zuid-Koerdista n), Noord irak is sinds 1993 een erkend regering waar 250,000 Turkse gastarbeiders werken op dit moment, dus de straten van Koerdistan net als alle europse steden worden door de turkse gastarbeiders schoongehouden ;-)

bestaat niet - 23 maart 2011 - 14:56 uur -1

KOERDISTAN BESTAAT NIET BEGRIJP DAT NOU , JULLIE HEBBE ALLEEN EEN TAAL SUCK MIJ DICK EH WOUSHOUNS KOERDEN ZIJN MENSE DIE NIET BESTAAN AHAHAHAHAHA

DUS STOP MET TURKIJE , IRAK EN SYRIE PIJPE JULLIE KRIJGE GEEN LAND EN OCALAN DAAR WIL IK NIET OVER PRATEN CHALLAZ

MAROKANI

Bono - 23 maart 2011 - 13:40 uur +1

Turken (overheid) vervolgens de volk hebben altijd PKK aangewezen in de zaken die zij zelf verantwoordelij k voor zijn geweest, er zijn tal van voorbeelden te noemen, een van die voorbeelden is: de massagraven in zuid-oosten van TR dat vorige jaar zijn ontdekt waar de PKK schuld is gegeven, blijkt allemaal leger commandanten waren die dit hebben gedaan, arme herder werden met raakten gebonden en de lucht in gestuurd, menselijk he?
Neen, dit zijn belangrijke kenmerken van een zwakke staat en waar nationalisme en onwetendheid de bazen zijn. Hoezo PKK? zonder enige onderzoek weten wij nu al wie het gedaan heeft? daar zal de FBI niet inslagen om zo snel te achterhalen? dit doet mij strek het vermoeden dat dit door de staat zelf is gepland, want Ibo heeft al z'n kapitaal nu in Zuid-Koerdistan (noord Irak) waar de economie als een bom groeit, en dat vinden de augurken niet leuk hè, dan maar de Kalasjnikov's pakken en lekker de PKK de schuld geven, daar zijn ze goed in.

Nesecik - 22 maart 2011 - 17:34 uur 0

indd ali illegali

ali illegali - 22 maart 2011 - 15:26 uur +1

beste mensen:D

of je hem een klootzak vind , of neppe turk , of mischien wel de grootste fan bent

denk ook een keer positief na dankzij hem hebbe nu veel mensen werk in turkije/ irak

mvg ,,

Nesecik - 22 maart 2011 - 13:46 uur +1

Jongens, is dit ooit wel op zwart en wit bewezen dat hij die organisatie PKK steunt??? aub laten we ni verder op ingaan op de media of roddels of iftiralar ... Allah weet het best.

Die man is een mens, toevallig geboren als een half turk,arabier en koerd, je afkomst kies je niet.

Vallah ne kotu insanlar varmis bu dunyada, size iiyice sheytan girmis, hoe kan je iemand wensen dat hij dood is, wie ben jij om daarover te oordelen en te beslissen, vallah Allah sizi affetsin

Hoeftniet - 22 maart 2011 - 12:10 uur -1

@Bundy "aferin sana, seni takdir ettim";-)

Ibo is een koerd en ondersteund PKK met het geld die helaas wij "turken" hem laat verdienen. Ook al heeft hij goed muziek etc. Beter letten we hier goed op en voorkomen dat er niet meer soldaten van het Turkse leger worden dood geschoten. Wanneer een van de soldaten door PKK wordt dood geschoten wordt dit maar 5sec op het niews uitgezonden, maar wanneer een zanger die door prive omstandigheden is geschoten en nog in leven is wordt dagen weken maanden besproken. WTF?! waar gaat dit naartoe? En dat het zelfs in Nederland tot discussie valt. Poeh, schamen broeders schamen..!

Tot slot...

NE MUTLU TURKUM DIYENE!

CiBelle Jajaaaa - 22 maart 2011 - 05:21 uur 0

trouwens.. wel gek dat ie niet dood is gegaan .. die kogel is vet groot

heel gek.. ja echt gek gewoon ...

supergek

CiBelle Jajaaaa - 22 maart 2011 - 05:20 uur 0

vlak na de DAAD staat er hoor... niet dood..

wel eerst goed lezen .. ;-)

ATIF SAYIN Turkse zanger & allround dj/producer - 22 maart 2011 - 04:46 uur +1

Beste mensen,

zoals bij iedere gebeurtenis kunnen
wij ''mensen'' van alles denken en schrijven.
Wij zullen nooit weten wat er zich heeft afgespeeld
en door wie dit allemaal is gebeurd!?

Hierbij wens ik de beste Turkse/Koerdisc he zanger : Ibrahim Tatlises heel veel beterschap en sterkte zodat we hem snel weer kunnen horen zingen & optreden.

Met vriendelijke groeten,

ATIF SAYIN

Yazmine - 22 maart 2011 - 01:08 uur -1

@ guBadamiHamuTur kiHiiiz (wtf)
Het gaat er niet om of hij Koerd of Turk is, deze man is gewoon.. Pff ik ga het niet eens zeggen, wordt ik op non-actief gezet, triest.
@ Bundy, ben het helemaal met je eens ;-)

guBadamiHamuTurkiHiiiz - 22 maart 2011 - 00:25 uur +1

Damnn .... sommige van jullie turken zijn echt zielig man ..
Face it gwn ... Ibo is een KOerd , en de beste in Turkije ... Wedde al zou hij een turk geweest zijn dan zouden jullie niet zeggen van gelukkig is hij neergeschoten.. .. Wat boeit het Turk/Koerd ? HET IS EEN MENS ... Je zegt niet gelukkig dat iemand wordt neergeschoten.. . DIeper kun je niet zakken... :-*

Bundy - 21 maart 2011 - 23:28 uur -1

SHIT! Jammer dat die nepturk niet dood is. Van mij mag t nog een keer gebeure en dit keer goed

TimeTraveler - 21 maart 2011 - 23:16 uur 0

Veel vergaten te bseffen. Het maakt niet uit wat voor ras of afkomst jij bent. Jij bent niet anders ,maar een " mens " .
Dus gewoon elkaar respecteren, zorg gewoon dat de donkere kant van jezelf niet over gaat nemen, want elk " mens " heeft dat en niemand is perfect.

Cheers,

nmeisje.. - 21 maart 2011 - 22:23 uur 0

ladyy precies!

ladyy. - 21 maart 2011 - 21:58 uur +1

altijd onzin praten omg, er zijn zoveel kurden en turken die gewoon ontzettend goed met elkaar kunnen opschieten! Wil je haten of wat dan ook doe dat dan lekker richting de spiegel, laat andere met rust en hou je domme onzin bij je. We zijn toch allemaal uiteindelijk een mens? Verrotte appels heb je OVERAL tussen.

*040 - 21 maart 2011 - 21:53 uur 0

Hij is uit zn coma jaa..
Maar of hij aan een kant verlamt is is nog maar de vraag :o

Kurdinaaaniann. - 21 maart 2011 - 20:38 uur 0

omg ik zag het staan ik dacht ohneee als ik nu bij reacties ga kijken lees ik dikke discussies hahah,
maar gelukkig niet.
is tijd verspilling ;-)

@Aylinn
sorry maar die kwam gewoon hard aan.

Aylinn - 21 maart 2011 - 20:15 uur 0

@ gentilo1
stoer van je om zo'n reactie op internet te zetten.
misschien moet je het eens face to face proberen, sucker.

Onzin - 21 maart 2011 - 20:08 uur -1

Fak deze man joh, jullie checken het van buitenaf deze man is eerste klas klootzak.

Gentilo1 - 21 maart 2011 - 20:08 uur 0

Turken zorgen altijd voor (stank)overlast . Is het niet hier in Nederland, dan wel in Turkije zelf. Wanneer zal een Turk ophouden om Turk te zijn.

Sez - 21 maart 2011 - 18:38 uur 0

@Mr.S said, wat l*l jij nou?
Rijkste man in Turkije? niet waar
Ibo heeft een LEGER? grappig, als dat zo was werd hij meteen uit het land gezet, weet niet waar jij zulke verhalen heb gehoord. Maar je spaced 'm he-le-maal.

Burç - 21 maart 2011 - 18:37 uur 0

Ik had de verkeerde versie geplaatst guys. Natuurlijk is hij niet dood. Hij ligt overigens ook niet in coma. Hij ligt op de intensive care en kan ondertussen praten. Hij is wel ontzettend zwak.

Vanaf vandaag laten de artsen hem muziek luisteren

bafa - 21 maart 2011 - 18:34 uur 0

Hij is helemaal niet dood hij ligt gewoon in coma maar dit hele gebeurtenis heeft nog een staart wraak gaat er genomen worden

Mr.S - 21 maart 2011 - 18:28 uur 0

Het is bijna 100 % zeker dat hij Koerdisch is die in Turkije geboren en getogen is maar maakt opzicht niet zo veel uit, want zo wel kurde als turken en Arabiere luisteren naar zijn muziek.
Achter dit schietpartij zit iets achter wat het precies is horen we wel, voor alle duidelijkheid Ibo is de rijkste man in Turkije en heeft een groot leger.

gokmen - 21 maart 2011 - 18:27 uur 0

Beste Burc, je schrijft in de eerste alinea hierboven 'vlak na zijn dood'... volgens mij leeft Ibo gewoon nog hoor