FunX Rotterdam

Liana Engibarjan is scheepvaarder: "Je kunt wel 1000 euro per dag verdienen"

foto: Instagram: @liengibarjan
  1. Newschevron right
  2. Liana Engibarjan is scheepvaarder: "Je kunt wel 1000 euro per dag verdienen"

Liana Engibarjan is zelf schipper en vertelt in Start met Fernando over haar ervaringen in de scheepvaart. Zo vertelt ze onder meer dat je wel duizend euro per dag kan verdienen als schipper.

Duizend euro per dag

Liana legt uit dat je als zzp'er in de scheepvaart aardig wat kan verdienen per dag. "Een gemiddelde zzp'er in de scheepvaart vraagt tussen de vijfhonderd en achthonderd euro per dag, maar sommigen vragen zelfs duizend euro per dag." De binnenvaart schipper legt uit dat je dit bedrag kunt vragen, omdat er een gebrek is aan personeel. "Je bent gewild en er zijn momenteel geen schippers te vinden. Dus dan gaan de prijzen ook omhoog."

Luxer dan thuis

Liana vertelt dat je naast een riant salaris ook nog kan rekenen op leuke extra's. "Rederijen en bedrijven betalen ook nog eens je boodschappen. Het enige wat je moet betalen is de hypotheek van je huis en je auto." Daarnaast klopt volgens haar het beeld dat veel mensen hebben van het schippersleven niet. "Sommigen denken dat wij in een houten stuurhutje zitten, slapen in een hangmat en een emmertje hebben als wc, maar het tegendeel is waar. De woonruimte van de schepen zien er namelijk ontzettend luxe uit. Bepaalde schepen zien er zelfs mooier uit dan mijn eigen huis." Zo heeft Liana aan boord van haar schip een hele mooie open keuken met een granieten keukenblad. "Alles is van marmer het ziet er echt bizar uit en dan is dit schip nog medium luxe. Er zijn schepen die nog veel luxer zijn afgebouwd. Ze snapt wel waarom bedrijven zoveel moeite doen om een schip aantrekkelijk te maken. "Je bent als schipper namelijk twee weken lang aan boord van een schip waar je werkt en woont."

Als schipper kan je per dag 1000 euro vragen

Liana Engibarjan

Twee weken lang achter elkaar doorwerken is echt hard werken, maar je mag wel zelf de verdeling van je dagen indelen als aflosser, meent Liana. "Sommigen werken van maandag tot vrijdag, anderen werken een week en hebben daarna een week vakantie. De meesten werken twee weken en hebben daarna twee weken vakantie."

Weinig vrouwen

Ondanks een riant salaris en de luxe schepen was het niet altijd Liana's droom om schipper te worden. "Toen ik klein was, wilde ik clown of president worden. Pas toen ik op tienjarige leeftijd bij de scouting kwam, begon mijn interesse in de scheepvaart te groeien." Op haar zestiende moest Liana een studierichting kiezen en maakte ze de keuze om kapitein te worden. Ze was een van de weinige dames op de opleiding en tot haar teleurstelling ziet ze nog steeds niet veel vrouwen in haar vakgebied. "Het is niet dat er totaal geen vrouwen in de scheepvaart zitten, maar het mogen er absoluut meer zijn van mij. De scheepvaart is voor veel mensen toch een ver-van-mijn-bed-show. Ze zien bijvoorbeeld wel schepen langskomen in de haven, maar bedenken niet dat zij zelf ook aan het werk zouden kunnen gaan op een schip."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Niet serieus genomen

Naast het feit dat de scheepvaart tegenwoordig niet zo populair is als Liana zou willen, vertelt ze ook dat het een harde wereld is. "Ik word tot op de dag vandaag niet altijd serieus genomen. Als ik en mijn man met anderen praten over technische dingen, wordt hij altijd aangekeken en gaat het gesprek verder, zonder mij. Ik weet niet of het ligt aan het feit dat dit een mannenwereld is of omdat mensen denken dat vrouwen geen verstand hebben van technische dingen." Liana hoopt dat er hier binnenkort verandering in komt en dat mensen haar ervaring als schipper en haar kennis wel serieus gaan nemen.

Ster advertentie
Ster advertentie