FunX Amsterdam

De tofste streetwear merken van Amsterdam Fashion Week

  1. Newschevron right
  2. De tofste streetwear merken van Amsterdam Fashion Week

Amsterdam Fashion Week gaat vandaag van start en voor het eerst gebeurt dat buiten onze hoofdstad. De kick-off vindt plaats in Museum Voorlinden in Wassenaar, maar de rest van het festival vindt plaats tussen 17 en 19 september op diverse locaties in Amsterdam – natuurlijk coronaproof. FunX selecteert een aantal toffe merken die je dit weekend kunt bekijken, in de stad of vanaf je bank.

Kick-off by kassl

Nadat de parka's met bontkragen verdwenen en twee jaar geleden iedereen in een Balenciaga pufferjas liep, richtten Ilse Cornelissens en Bart Ramakers het collectie KASSL op. Geïnspireerd op vintage vissersjassen werd een eigen collectie met een olieachtige stof gecreëerd – inmiddels iconisch en uitgebreid met tassen. Het modemerk trapt de Fashion Week af met een speciale voorstelling in Museum Voorlinden.

Nieuw: podcasts tijdens Amsterdam Fashion Week

Door corona zal de modeweek dit jaar deels digitaal gehouden worden. Dit jaar kun je vanuit je huiskamer meeluisteren met de AFW podcast series. Onder andere Guillaume Edson van het Nederlandse streetwear merk Patta zal aanschuiven. Hij vertelt je alles over zijn succesvolle carrière en zijn doe-het-zelf mentaliteit. De podcasts zijn hier te luisteren.

Mode en mondmaskers

De speciale campagnes van Amsterdam Fashion Week zijn deze week niet te missen voor wie met de metro reist. Verschillende Nederlandse merken tonen hun ontworpen mondmaskers om de reiziger te inspireren. Volgens Anniek Swanenberg, verantwoordelijk voor de digitale campagne, zal het mondkapje nog lang niet uit het straatbeeld verdwijnen.

Bron: amsterdamfashionweek.nl

FunX nominee bij AFW

In 2019 werd hij nog genomineerd voor de FunX Media Business Award en dit jaar staat hij voor het eerst op Amsterdam Fashion Week. William Ampofo van zijn merk Cruèl is een ontwerper om in de gaten te houden. "Het is moeilijk om te zeggen wat één grote stap is die wij met het merk hebben gezet, omdat we vele grote stappen hebben gemaakt. Een van de grootste stappen die we met merk hebben gezet was de nominatie voor de FunX media business awards", vertelt William aan Amsterdam Fashion Week. De rest van het interview kun je hier lezen.

Hij presenteert zaterdag zijn nieuwste collectie door middel van een fashionshow. AFW noemt zijn stijl tijdloos met een avant-garde touch, maar verdient ook zeker het label modern street wear.

Powervrouwen van 'reconstruct'

Reconstruct staat voor jeugdcultuur en innovatie, maar het nieuwe modelabel vindt het ook belangrijk om een community op te bouwen met dezelfde ideeën. Het collectief bestaat uit vijf designers (Laura Aanen, Alyssa Groeneveld, Kim Kivits, Michelle Lievaart en Sanne Verkleij) die naast het ontwerpen ook zelf de PR, sales en marketing verzorgen. Om de Black Lives Matter-beweging te ondersteunen, werden onlangs oude collectiestukken verkocht aan de volgers.

Geen standaard show op de catwalk dit jaar, maar een bijzondere presentatie genaamd 'REset'. "We nemen de kijker mee in onze nieuwe wereld. Een plek waarbij je rond kan dwalen door een mysterieuze atmosfeer", zo is te lezen op amsterdamfashionweek.nl.

Ster advertentie
Ster advertentie