logo
FunX

Minderheidsgroepen vaker buitengesloten op universiteit: "Ik wil laten zien dat er iets moet veranderen"

  1. Newschevron right
  2. Minderheidsgroepen vaker buitengesloten op universiteit: "Ik wil laten zien dat er iets moet veranderen"

Het nieuwe studiejaar is weer van start wat een spannende, maar vaak leuke periode betekent voor de meeste studenten. Toch is dit niet voor iedereen het geval. Recent onderzoek uit Amsterdam laat namelijk zien dat studenten die onder een minderheidsgroep vallen (lees: met een migratieachtergrond, functiebeperking, een lagere sociaaleconomische status of LGBTQAI+ studenten) zich minder verbonden voelen met de universiteit.

Privilege om te studeren

Geertje Hulzebos onderzocht welke studenten zich het meeste op hun gemak voelen op de universiteit en welke studenten niet. Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op studenten uit Amsterdam, maar het is vrijwel zeker dat dit voor alle universiteiten geldt. Wat blijkt? Studenten uit minderheidsgroepen voelen zich minder vaak verbonden, erkend en gewaardeerd en meer buitengesloten. Dit gevoel neemt zelfs nog verder toe wanneer een student tot meerdere minderheidsgroepen behoort. Volgens Geertje komt dat omdat studenten die niet tot deze groepen behoren, meer privileges hebben en hun studententijd vaak al met een voorsprong beginnen.

Waarom vond Geertje het zo belangrijk om hier onderzoek naar te doen? "Ik ben via het vmbo uiteindelijk op de universiteit terecht gekomen. Ik voelde me niet altijd op mijn plek – ook al ben ik cum laude afgestudeerd – omdat werd gezegd dat vmbo'ers een laag IQ hebben en dom zijn. En dan ben ik nog een witte vrouw. Hoe is het voor studenten die meer afwijken van de norm? Ik hoop met de resultaten te laten zien dat er iets moet veranderen.''

Gelukkig is er ook goed nieuws. De universiteiten en hogescholen die actief bezig zijn met diversiteit, zorgen ervoor dat studenten zich meer gewaardeerd voelen en daardoor ook betere cijfers gaan halen. Drie studenten uit deze zogeheten minderheidsgroepen vertellen aan FunX over hun eigen studiestruggles.

Sham2

Sham Ahmed (24)

Sham doet momenteel twee masters aan de universiteit van Tilburg: Internationaal Recht en Algemeen Recht. Ze is pas 24 en bijna klaar met haar studie. Zelf herkent zij zich niet in het onderzoek van Geertje.

''Ik heb me nergens zo thuis gevoeld als op de universiteit. Er is hier veel vrijheid om je te ontwikkelen en je wordt nergens toe gedwongen. Daarnaast voel ik dat docenten ons ook echt serieus nemen: 'Je zit hier omdat je het kan. Wij willen dan ook graag jullie mening over dit onderwerp horen', is wat ze zeggen. Er is ruimte voor discussie en debat. Wat misschien wel herkenbaar is, is het eerste jaar: de overstap van middelbare school naar universiteit. Ik voelde me toen onzeker over of ik het wel aankon of slim genoeg was. De introductieweek zorgde ervoor dat ik gelijk in contact kwam met gelijkgestemden en met elkaar bespraken we deze onzekerheden. Maar dit gevoel en de stress hoort ook een beetje bij het studeren: janken in de UB om deadlines, blokken voor een tentamen en daarnaast nog dingen moeten regelen voor verschillende commissies, haha! Dat is mijn samenvatting van mijn studententijd. Zelf kom ik uit Irak en mijn beide ouders hebben gestudeerd. Daar heb ik wel steun uit kunnen halen. Het eerste jaar drukten zij me op het hart dat het allemaal goed zou komen en dat ik gewoon moest blijven proberen. Uiteindelijk kwam het op zijn pootjes terecht en ben ik bijna klaar met mijn twee masters. Maar naast mijn ouders had ik ook op de universiteit veel plekken waar ik terecht kon met vragen. Er zijn mentorgroepen waar je met ouderejaars kunt koffiedrinken, de studievereniging, maar ook de studentpsychologen staan voor je klaar. Vaak hoor je verhalen over wachtlijsten, maar dat was bij mij in Tilburg niet het geval. Ik heb me op de uni altijd thuis gevoeld.''

Darine

Darine El Houfi (23)

Darine heeft het studeren zelf een beetje moeten uitvogelen. Hij studeert momenteel Bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Darine vindt het belangrijk dat elke scholier en student goede studiebegeleiding moet kunnen krijgen. Om die reden is hij tijdens zijn studie een eigen bedrijfje gestart dat jongeren hiermee helpt.

''Ik ben een eerstegeneratiestudent, wat betekent dat ik de eerste ben in de familie die naar de universiteit ging. Mijn vader heeft zijn vwo in Marokko behaald en is rond 2012 begonnen met studeren op de hogeschool als wiskundeleraar. Mijn vwo was op een eliteschool: het Montessori Lyceum in Amsterdam. Daar bestaat een kloof tussen leerlingen die huiswerkbegeleiding kunnen betalen en leerlingen zoals ik die woonden in wijken met veel armoede en laaggeletterdheid. Daardoor heb je niet dezelfde aansluiting met iedereen. Ik ging bedrijfskunde studeren en moest mijn weg wel even vinden. Gelukkig waren er andere jongeren die tegen dezelfde problemen aanliepen dus daarmee vorm je al gauw een club. Alleen, op die manier blijf je toch werelden scheiden. Je ziet dat de moslimjongens en -meiden naar elkaar toe trekken en de studenten die bij elkaar op de vereniging zitten ook. Je leeft als studenten gauw langs elkaar heen. En vrienden van mij die naar de UVA gaan, voelen zich daar niet helemaal op hun plek: er zitten veel studenten van dezelfde populatie."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"Wat betreft tolerantie en diversiteit vind ik dat de Vrije Universiteit erg proactief is. Er is een gebedsruimte waar we kunnen bidden wanneer we willen, er is een islamitische studentenvereniging en islamitische leerlingen voelen zich hier fijn om hoofddoeken te dragen of met een baard te lopen – dat voelt op andere uni's anders. Toch heb ik ideeën hoe het nog beter kan: laat studenten veel meer met elkaar samenwerken, ook naast hun academische traject. Je besteedt 60 studiepunten per jaar aan theorie, maar je kunt je tijdens je studententijd ook meer ontwikkelen als persoon door bijvoorbeeld vrijwilligersprojecten te doen. Als we daar nou eens studiepunten voor kregen… Vanuit mijn eigen ervaring en pijn ben ik nog tijdens mijn studie de stichting ‘Leren voor de Toekomst’ gestart: huiswerkbegeleiding voor scholieren die het niet breed hebben. Ik heb zelf één jaar extra vwo moeten doen, wat waarschijnlijk niet nodig was geweest met de juiste ondersteuning. Gelukkig had ik een sterk karakter en heb ik doorgezet, wat niet vanzelfsprekend is voor iedereen. In het eerste jaar van mijn studie viel driekwart af. Ik hoop met mijn stichting meer jongeren een succesvol studietraject te kunnen bieden.''

Thom2

Thom Maasdam (23)

Thom Maasdam zit in zijn derde jaar van zijn bachelor Communicatie aan Inholland Rotterdam. Hij zet zich in als ambassadeur op de hogeschool om meer gelijke kansen te bieden voor medestudenten.

''In 2019 werd ik gevraagd om ambassadeur diversiteit & kansengelijkheid te worden voor Hogeschool Inholland Rotterdam. Als ambassadeur zet ik mezelf in om een veilige omgeving te creëren voor alle studenten. In mijn eerste jaar, als student, leerde ik echt mezelf zijn en dat was te danken aan de open communicatie met docenten en medestudenten. Alles moet bespreekbaar kunnen zijn, maar daarvoor moet wel de dialoog gevoerd blijven worden over de thema’s die spelen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"Samen met het lectoraat gaan wij hiermee, in een veilige omgeving, voor studenten, docenten en medewerkers aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan de onderwerpen: stagediscriminatie, LHBTIQ+ en het studeren met een functiebeperking. Sinds dit ambassadeurschap zie ik dat er hier nog meer aandacht is voor diversiteit en inclusie en vanwege het succes komt er ook een ambassadeur op een andere locatie. Ik hoop dat ook aankomend studiejaar alle nieuwe studenten zichzelf welkom mogen voelen binnen Hogeschool Inholland. En dat zij op een veilige plek zichzelf mogen doorontwikkelen en hun studie succesvol mogen afronden."

Ster advertentie
Ster advertentie