FunX

"Jay Z is goed in anderen voor hem laten betalen"

  1. Newschevron right
  2. "Jay Z is goed in anderen voor hem laten betalen"
Jay-Z, Marvel en Real Madrid hebben een miljardenpubliek en daar hoort vaak een miljardenomzet bij. Professor Anita Elberse van de Harvard Business School heeft tien jaar onderzoek gedaan naar dit soort mega-marketingsuccessen. In haar nieuwe boek Blockbusters, die binnenkort in het Nederlands uitkomt, legt ze uit hoe die competitieve entertainmentwereld werkt.

Blockbuster

Anita onderzocht en interviewde grote sterren als Jay Z en Lady Gaga. Voor haar casestudy volgde ze de supersterren zo'n 3 á 4 dagen, maar ze deed ook veel data-analyses om patronen te ontdekken. Daaruit concludeert de professor dat je je volledig moet inzetten voor iets en niet te veel moet terugdeinzen. Dat noemt ze de zogenaamde blockbuster-strategie.



Jay Z: Gierig of geniaal?

Tijdens haar onderzoek ontdekte Anita Elberse dat Jay Z een hele slimme zakenman is: "Hij weet heel goed hoe hij anderen moet laten betalen." Dat merkte ze bij de lancering van zijn boek: "Hij had goed nagedacht over het wereldwijd promoten van zijn boek en daar uiteindelijk geen cent voor hoeven te betalen."



Succesfilm

Ook in de filmindustrie ontdekte Anita een patroon. Ook daarbij geldt weer dat een film pas een blockbuster wordt als je je volledig inzet. "Warner Bros heeft 1 miljard per jaar te besteden. Veel mensen denken dat het dan slim is om 50 films van 20 miljoen te maken of 20 films van 50 miljoen. Maar eigenlijk moet je als filmbaas twee a drie grote projecten van 250 miljoen dollar maken met de beste acteurs, geweldige effecten en een grote reclamecampagne, waardoor mensen er niet meer omheen kunnen. Zoals de nieuwe Transformers en Planet of the Apes."

Ster advertentie
Ster advertentie