STER Advertentie

Dinsdag 23 juni 2020 - 09:53 uur

Door:

Milou

Terwijl de petitie om racisme verplicht te behandelen op school al meer dan 60.000 keer is ondertekend, wordt er vanmiddag over dat idee gestemd in de Tweede Kamer. Veronika, een van de meiden achter de petitie en @zetjein, gaf in Start met Fernando een update. Ze vertelt dat ze een open brief naar de leden van de Tweede Kamer hebben gestuurd om de laatste partijen over te halen.

"We zijn pas tevreden als het in de praktijk terug te zien is."

Brief

In de brief schrijven de meiden dat thema's als het koloniale verleden en de migratiegeschiedenis meer aandacht verdienen in de geschiedenislessen. "Het is noodzakelijk dat er een compleet verhaal wordt verteld, bekeken vanuit meerdere perspectieven." Ze schrijven ook dat scholen een verschil kunnen maken bij het bestrijden van racisme en discriminatie. "Racisme is een stelselmatig probleem, een weeffout in het systeem. Het is nu tijd om daadwerkelijk actie te ondernemen."

Tag politici

Veronika en haar vriendinnen Sohna en Lakiescha roepen iedereen op om de brief te delen en om politici te taggen. Om het plan door te laten gaan, is namelijk een meerderheid van 76 stemmen nodig. PvdA, SP, GroenLinks, D66 en PvvD zijn al voor, wat betekent dat er nog 15 extra stemmen nodig zijn.

Niet het laatste

Mocht het plan vanmiddag niet door de Tweede Kamer komen, dan is er nog geen man overboord. Veronika legde namelijk uit dat het debat losstaat van hun massaal gesteunde petitie. Die kunnen ze dus altijd nog in de strijd gooien. "We hebben sowieso dus nog ons eigen burgerinitiatief, dat we nog niet eens hebben ingediend. Verder hebben we gepraat met het ministerie van Onderwijs, dat ons van harte steunt. We hebben van alle kanten mensen die hulp aanbieden, dus dit is echt niet het laatste dat gaat gebeuren!"

Lees ook: Vriendinnen starten petitie om racisme verplicht te behandelen op school

GENOEG IS GENOEG

Elk verhaal over institutioneel racisme, etnisch profileren, politiegeweld of raciale ongelijkheid is er één te veel. Hoewel we het bij FunX zo graag anders zouden zien, is het nog steeds nodig om te zeggen: genoeg is genoeg! Andere verhalen over deze thema's lees je terug op FunX.nl/genoegisgenoeg.

Populair op FunX.nl

• Rapper Barbenoirx over mishandeling Yasmine: ''Ik ben geen monster''