FunX Rotterdam

Ondernemen op de West-Kruiskade is hot

  1. Newschevron right
  2. Ondernemen op de West-Kruiskade is hot
"Er zijn zoveel culturen op die Kruiskade te vinden, dat ik eigenlijk de wereld zie op die ene vierkante kilometer, alles bij elkaar," zegt Annemarie Sour in FunX City Rotterdam. Ze is schrijfster van het boek Metropool op 1km2: West-Kruiskade en verklaart hiermee meteen de titel. In dit boek vertelt ze over ondernemers in dit gebied.

Annemarie is journalist en berokken bij de ontwikkelingen in Rotterdam. Twintig jaar geleden heeft ze, voor het Rotterdams Dagblad, een hele serie gemaakt over de ondernemers die er toen waren. Nu, twintig jaar later, vraagt ze zich af hoe het met die ondernemers gaat. "Ik ben benieuwd hoe zij het nog doen, of ze er nog zijn, hoe het met hun kinderen gaat, of de tweede en derde generatie het overnemen en hoe zij dat dan doen." Het benaderen van ondernemers ging Annemarie makkelijk af. "Ik ben er opgegroeid, dus voor mij was het een thuiswedstrijd."

West-Kruiskade steeds populairder
Door vernieuwingen in en rondom het Centraal Station en investeringen in de West-Kruiskade, wordt het steeds aantrekkelijker om daar te ondernemen. Eén van de groepen die daar ondernemen, zijn de hoogopgeleiden. "Het ontwikkelt zich maar door. Je ziet nu dat een Marokkaanse jongen een Argentijnse shop is begonnen waar je bijzonder lekker kan eten. Het doet er niet meer toe waar je vandaan komt, maar je gaat kijken wat er mist in dit gebied en wat kan ik daar doen als ondernemer. Dat is wel een hele andere manier van de West-Kruiskade invullen dan vijftien jaar geleden."



Ster advertentie
Ster advertentie