STER Advertentie
STER Advertentie

Mensen verbranden Nike-sneakers en Colin Kaepernick is de 'oorzaak'

Mensen verbranden Nike-sneakers en Colin Kaepernick is de oorzaak
Nike

Dinsdag 4 september 2018 - 16:15 uur

|

Door:

Kavita

Het sportmerk Nike staat in de fik. Geen grapje. Een groot deel van de Amerikanen - lees: Trump-aanhangers - is boos dat Colin Kaepernick is gekozen als gezicht van Nike om haar 30ste Just Do It-campagne verjaardag te vieren. En de quote die erbij staat, komt zo hard binnen, dat mensen hun Nike-sneakers verbranden en de beelden daarvan op social media posten.

"Believe in something. Even if it means sacrificing everything."

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het heeft alles te maken met het feit dat de American Footballspeler in 2016 weigerde op te staan voor het volkslied dat voor de wedstrijd werd afgespeeld in het stadion. Hij was de eerste NFL-speler die dat deed als protest tegen racisme en politiegeweld tegen zwarte burgers. En... Het kostte hem zijn plek op het veld.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

disrespect?

Veel Amerikanen beschouwen het volkslied als iets wat verbroedert en liefde uitdraagt naar hun vaderland. Daarom werd Colins actie gezien als een teken van disrespect naar mensen die hebben gevochten in naam van de Verenigde Staten. President Donald Trump zich meerdere malen uitgelaten over knielende spelers. Als het aan hem ligt, worden ze allemaal ontslagen. Na alle ophef hebben de grote NFL-bazen met elkaar om te tafel gezeten om hierover te praten. De uitkomst: knielende spelers riskeren een boete en heb je er wat op tegen, dan blijf je tijdens het volkslied maar even in de kleedkamer.  

inspirerende held!

Aan de ene kant wordt Colin uitgejoeld en aan de andere kant wordt hij gezien als een held. Nike bewondert hem in ieder geval. Marketingdirecteur Giso Fisanotti is over hem te spreken. "Wij vinden Colin een van de meest inspirerende atleten van zijn generatie. Hij heeft de macht van sport gebruikt om de wereld een stapje verder te helpen."

Populair op FunX.nl

  • Drake deelt voor het eerst foto's van zijn schattige zoontje Adonis

  • Eddy Zoëy neemt Chinezen coronavirus kwalijk

  • Waarom horen we zo weinig over het coronavirus in Afrika?

  • 8D audio is de perfecte manier van muziek luisteren in quarantainetijd

  • Mo (29) is piloot: "Ik weet niet of ik word doorbetaald"

  • Dalgona coffee: waarom de hele wereld dit drankje maakt