Up 2 Date

Instagram verwijdert duizenden accounts die nepmerkkleding verkopen

foto: NOS
  1. Newschevron right
  2. Instagram verwijdert duizenden accounts die nepmerkkleding verkopen

Gucci-riemen, Balenciaga-sneakers, Stone Island-jassen, je ziet deze kledingstukken regelmatig voorbijkomen in clips en op straat. Een ding is zeker: niet iedereen draagt echte merkkleding. Opsporingsdiensten komen namelijk steeds vaker accounts tegen op Instagram die nepmerkkleding verkopen.

Opsporen

Zowel de belastingdienst als merkrechtenbureaus hebben speciale teams die continu bezig zijn social media-accounts op te sporen die nepmerkleding verkopen. Instagram verwijderde in 2018 maar liefst tweeduizend van deze accounts. NOS Stories dook in de wereld van de nepmerkkleding en sprak onder andere met iemand die zelf nepmerkkleding verkoopt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Illegaal

Het kopen van nepkleding via social media is niet illegaal, maar het verkopen daarvan wel. Als je gepakt wordt, kun je hoge boetes en een gevangenisstraf krijgen. De 17-jarige Sam die nepmerkkleding via Instagram verkoopt, is niet bang om opgepakt te worden: "Ze kunnen mij wel achtervolgen en een strafblad geven, maar ze kiezen er meestal voor om mensen onder de 18 een waarschuwing te geven." Hij koopt onder andere Dsquared2-broeken in bij een leverancier in China en verkoopt die dan met een winstmarge. Volgens Sam kost zo'n broek eigenlijk 60 euro en verkoopt hij het voor 80 euro.

Waarom zo duur

Kledingmaker Melanie gelooft daar niks van. Zij denkt dat zo'n neppe Dsquared2-broek in China ongeveer dertig euro kost en dus verkoopt Sam het met een flinke winstmarge. Volgens haar kun je als klant eigenlijk bijna geen verschil zien tussen echte en neppe merkkleding. Dus hoe kan het dan dat merkkleding zoveel duurder is? "Een nepmerk slaat veel processen over. Echte merken moeten ook de kleding ontwerpen, patronen maken en reclame maken." Het meeste geld gaat dus niet zitten in het maken van de kleren, maar vooral in het ontwerpen en de marketing.

Hoeveel geef jij uit aan kleding?

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij wil dragen, maar gelukkig zijn er ook nog mensen die niks geven om merken. Dat bleek wel uit het straatreport van Youssef die aan shoppers in Den Haag vroeg hoeveel zij aan kleding uitgeven.

"We chillen casual on the block, toch. No designer."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie