AI verandert het onderwijs sneller dan scholen bijhouden
- Fragmenten
- AI verandert het onderwijs sneller dan scholen bijhouden
We gebruiken het allemaal wel eens: ChatGPT voor je cv, een snel verslag, of zelfs om een kookvraag te beantwoorden. Maar onder studenten is de inzet van AI-tools inmiddels structureel en dat brengt serieuze risico’s met zich mee. Het Amsterdamse platform Stuvia, waar studenten wereldwijd studiemateriaal uitwisselen, deed onderzoek naar het AI-gebruik in het hoger onderwijs. De cijfers liegen er niet om.
Maar liefst 28% van de studenten geeft toe weleens een vak te hebben gehaald met hulp van AI, zonder dat de docent dat wist. Nog zorgwekkender: 24% leverde werk in dat ze zelf niet eens begrepen. “Als je dat zwart op wit ziet, denk je: wow, dit is best heftig,” vertelt mede-oprichter Jaap van Nes in The Block.
Volgens Van Nes ligt het probleem niet alleen bij studenten, maar ook bij het onderwijs. Toetsvormen sluiten niet aan bij de nieuwe werkelijkheid en begeleiding blijft achter. AI verbieden? Geen goed idee, vindt hij. “Liever iemand die handig is met AI dan iemand die er niks van snapt.” In plaats daarvan pleit hij voor AI-proof onderwijs: mondelinge toetsen, gesprekken met AI-systemen, en creatieve toetsvormen waarin AI juist wordt geïntegreerd.
Zijn grootste zorg? Dat diploma’s straks niets meer zeggen over iemands kennis. “Als we zo doorgaan, komt er een generatie van afgestudeerden die minder kan dan de generatie ervoor.” Wat betekent dat voor de toekomst van leren, toetsen en diploma’s? Check het interview met Jaap hieronder!
Video niet beschikbaar