Close-up

Germaine (29): "Door te ondernemen wil ik maatschappelijke problemen oplossen"

foto: Prviéfoto
  1. Newschevron right
  2. Germaine (29): "Door te ondernemen wil ik maatschappelijke problemen oplossen"

"Ik groeide op in een achterstandswijk. Vanuit dat perspectief zie je heel duidelijk dat er nog veel ongelijkheid is. Om mij heen zag ik dat buurtgenoten en medestudenten moeilijk aan een baan of stageplaats kwamen vanwege hun (achter)naam, afkomst of geslacht. Dit bracht vanzelfsprekend veel problemen met zich mee. Mensen stopten met hun opleiding of kwamen in geldproblemen terecht.

Wanneer je dit allemaal om je heen ziet, dan denk je: "dit moet anders". Op mijn 16e begon ik met ondernemen en dit waren altijd initiatieven om studenten of jongeren verder te helpen. Ik ben toen eerst met verschillende maatschappelijke initiatieven aan de slag gegaan, maar dat kwam neer op kleine brandjes blussen in plaats van de oorzaak aanpakken. Meestal had dit te maken met het vinden van een stageplek of een baan. Ik zag dat dit voor velen nogal een probleem was en dacht toen: "hey, dit kunnen wij toch op deze manier oplossen?" Dan begint het proces om te kijken of een oplossing ook echt werkt. Wij hebben met zijn allen nog zoveel te doen en er zijn zoveel maatschappelijke problemen die aandacht verdienen. Daar komt dus ook mijn drang vandaan om tijdens het ondernemen het juiste te doen.

Naar mijn mening is het belangrijk om rechtvaardig te handelen en jezelf ook regelmatig de vraag te stellen of je nog het juiste pad bewandelt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Jongeren kijken toch veel van elkaar af. Als veel mensen voor het slechte pad kiezen, is het makkelijk om daarin mee te gaan. Positivisme is bovendien ook aanstekelijk en als je dat kan overbrengen op anderen nemen zij dat ook weer mee wanneer zij ouder worden. Zodoende ben ik met de videosollicitatie-app Hiretime begonnen om meer kansengelijkheid te creëren. Ik wilde er namelijk voor zorgen dat werkgevers met behulp van videosollicitaties een duidelijk beeld krijgen van kandidaten.

Vaak is het voor een werkgever lastig om via een brief een goede eerste indruk te krijgen van een sollicitant. Dat komt omdat veel mensen hun brieven door iemand anders laten schrijven. Zo’n eerste indruk komt dan helemaal niet meer overeen met de verwachtingen van de werkgever. Hoe beter de brief hoe groter de kans dat je wordt uitgenodigd. En dat terwijl het voor sommige functies niet eens relevant is om een goede brief te kunnen schrijven.

Ik zie bijvoorbeeld regelmatig voorbeelden van horecastudenten die de voorbereiding van een bepaald gerecht laten zien in hun videosollicitatie. Dat is toch geweldig? Je ziet gelijk de toegevoegde waarde van zo iemand. Daarnaast heb ik ook een keer meegemaakt dat een recruiter dacht dat iemand niet in het team zou passen vanwege zijn afkomst. Totdat de jongeman een video opnam en heel het team enthousiast was over hem. Dat zijn afkomst aanvankelijk een belemmering vormde is heftig, maar het gebeurt helaas wel in de praktijk. Mensen creëren vaak een beeld van iemand die helemaal niet overeenkomt met hoe diegene daadwerkelijk is en dat is oneerlijk. Het komt er eigenlijk dus op neer dat ik door te ondernemen maatschappelijke problemen wil oplossen.

Dat ik al vroeg begon met ondernemen maakte het echter niet makkelijker. Toen ik als tiener begon was de ondernemerswereld namelijk totaal onbekend voor mij. Je leert veel verschillende mensen kennen en iedereen heeft een eigen "stijl" van ondernemen. Ik kreeg vooral te horen dat je "hard" moest zijn, omdat je het anders niet zou redden. Zo ben ik niet als persoon en daarom ging ik me anders voordoen om te voldoen aan deze zogenaamde standaard. Iets zijn wat je niet bent, is ongelofelijk moeilijk en kun je niet lang volhouden. Ik schaamde me ervoor dat ik een gevoelsmens ben, totdat ik erachter kwam dat het mijn kracht is. Ik ben sterk in het opbouwen en onderhouden van relaties en oprecht geïnteresseerd in mensen. Ik ontdekte daarna dat er ook succesvolle ondernemers zijn die helemaal niet "hard" zijn. Mijn tip is dus: doe je niet anders voor dan je daadwerkelijk bent en ontdek je eigen kracht, daar schop je het veel verder mee.

Als ondernemer ga je ergens toch wel een keer onderuit. Dat klinkt gemeen, maar door het gewoon te doen is wel de enige manier om van je fouten te leren. Geen enkele route is perfect. Bij een werkgever ga je ook fouten maken. Mijn mentor zegt altijd ‘luister goed naar wat ik zeg, maar doe vooral niet wat ik zeg’. Met andere woorden neem de informatie tot jou en doe ermee wat volgens jou juist is."

- Germaine (29)

Close Up

We zijn benieuwd naar het onvergetelijke, inspirerende, ontroerende of onvoorstelbare verhaal dat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Wil jij je verhaal delen? Meld je hier aan!

Ster advertentie
Ster advertentie