Films, Series & TV

Zes redenen waarom je de documentaire van Daily Paper gezien moet hebben

foto: Eva Roes
  1. Newschevron right
  2. Zes redenen waarom je de documentaire van Daily Paper gezien moet hebben

Against All Odds is de naam van de documentaire van het Amsterdamse kledingmerk Daily Paper, dat opgericht is door drie jongens met Afrikaanse roots. In dit artikel lees je zes belangrijke redenen waarom je de vierdelige docu-serie, waarin oprichters Abderrahmane Trabsini, Jefferson Osei en Hussein Suleiman je een uniek kijkje achter de schermen geven, gezien moet hebben.

1. Zelfexpressie

Wat veel mensen niet weten is dat Daily Paper begonnen is als een online blog. De jongens schreven destijds onder meer over streetwear, maar hadden het gevoel dat ze niet vertegenwoordigd werden in de modewereld. Zo was het ruim tien jaar geleden nog niet per se cool om Afrikaans te zijn en was afrobeats nog niet zo populair als dat het nu is. De jongens besloten hun eigen verhaal te vertellen in de vorm van kleding en hun Afrikaanse roots te omarmen. Daarnaast zijn ze ook hun tijd in Amsterdam niet vergeten en zeiden de oprichters jaren geleden al tegen elkaar: "From Osdorp to the world", om te benadrukken dat hun kracht zit in hun eigen unieke verhaal.

Dankzij Daily Paper durven steeds meer mensen zichzelf te zijn en hun roots en identiteit te celebraten. Het merk heeft laten zien wat voor kracht er zit in het verhaal achter de mens, ook als dat in eerste instantie niet 'cool' lijkt te zijn. Met hun kleding herinneren ze mensen eraan dat mode een vorm van kunst en zelfexpressie kan zijn, waarbij geen rekening gehouden hoeft te worden met de geldende norm van het moment.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2. Culturele diversiteit

Daily Paper wordt gezien als een voorloper in het omarmen van African culture. In eigenlijk alles wat Daily Paper doet, zie je de Afrikaanse roots terugkomen. Denk aan de printen op de kleding, maar ook aan de fotoshoots en andere marketingactiviteiten die het merk naar buiten brengt. Zo heeft het merk wereldwijd veel betekend voor de Afrikaanse cultuur en is daardoor ook de interesse bij anderen, die nog niet echt bekend waren met de gemeenschap, dankzij Daily Paper gegroeid.

Tegelijkertijd halen de jongens inspiratie uit andere culturen vanuit de hele wereld en gebruiken ze bijvoorbeeld ook invloeden vanuit Caribische gebieden of 'gewoon' Europa en Amsterdam. Zo worden traditionele Afrikaanse ontwerpen en kledingdrachten in een verfrissend Europees jasje gestoken om tot nieuwe moderne looks te komen. Door culturele diversiteit te omarmen en een brug te bouwen tussen de verschillende werelden, inspireert Daily Paper om te leren van elkaars verschillen en samen te bouwen aan een betere wereld.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

3. Community

De keuze van Daily Paper om hun ware identiteit te omarmen heeft een ware community tot stand gebracht. Dankzij het merk durven mensen trots te zijn op wie ze daadwerkelijk zijn en meer open te staan voor het leren kennen van nieuwe culturen. Zo moedigt Daily Paper mensen aan om zichzelf te zijn. Het merk heeft op die manier in rap tempo wereldwijd een diverse community opgebouwd met mensen die zichzelf herkennen in het verhaal van de brand.

Wanneer Daily Paper succes heeft, voelt het alsof we allemaal succes hebben. Zo zijn jongeren in heel Nederland trots om Jay-Z in een Daily Paper-hoodie te zien. De opmars van het kledingmerk heeft daarnaast in de fashionindustrie wegen geopend voor vele andere streetwear brands. Dat is ook een van de redenen dat Daily Paper niet alleen gezien wordt als een kledingmerk, maar als een movement om gezamenlijk tot nieuwe hoogtes te kunnen reiken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

4. Inspirerend

Daily Paper is opgericht door drie jonge ondernemers uit Amsterdam. Hun succesvolle opmars in de mode-industrie toont aan dat het mogelijk is om je eigen bedrijf op te bouwen en van je dromen werkelijkheid te maken. Zo hadden Abderrahmane, Jefferson en Hussein alle drie geen achtergrond in fashion, geen netwerken in de industrie, geen business-opleidingen gedaan en toch zijn ze erin geslaagd om van hun passie een wereldwijd, succesvol bedrijf te maken.

Door hun verhaal zijn ze een ontzettende inspiratie voor de jeugd en laten ze zien hoe ver je kan komen met drive en creativiteit. 'Als zij het kunnen, kan ik het ook' zullen veel mensen bij zichzelf denken als ze zien hoe de oprichters van Daily Paper vol voor hun kans gegaan zijn. Hun story kan mensen inspireren om hun eigen creatieve ideeën uit te werken en na te streven. Daarnaast laten ze ook zien hoe belangrijk het is om niet op te geven bij tegenslagen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

5. Vriendschap

Een essentieel onderdeel om met tegenslagen om te kunnen gaan en er weer bovenop te kunnen komen, is ervoor zorgen dat je de juiste mensen om je heen hebt. Daily Paper, dat dus opgericht is door drie jeugdvrienden, staat symbool voor de toewijding van verschillende personen die gezamenlijk een doel willen bereiken. Ze geloven erin dat al hun tegenslagen hun band sterker gemaakt hebben. Hoewel mensen vaak zeggen dat je geen bedrijf moet runnen met je vrienden, laten de jongens zien hoe het wél kan.

Dat je vrienden met elkaar bent, betekent niet dat je het altijd met elkaar eens moet zijn. "Maar het gaat om loyaliteit. Ze hoeven me niks te vragen, ik ben er wanneer ze me nodig hebben", zegt Abderrahmane in Against All Odds. "En hetzelfde verwacht ik van hen." Hoewel er veel zaken misgaan en iedereen zo nu en dan fouten maakt, gaat het er volgens de jongens om hoe je er voor elkaar bent in moeilijke tijden. Uiteindelijk zetten ze altijd weer samen de schouders eronder om weer mooie nieuwe dingen te bereiken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

6. Waardering van grote merken en artiesten

Daily Paper heeft in korte tijd bijzondere en unieke samenwerkingen met grote en exclusieve merken op hun naam gezet. Zo mocht het Amsterdamse merk bijvoorbeeld het Champions League-tenue voor het seizoen 2022-2023 voor Ajax ontwerpen. Ook hebben ze in samenwerking met Off White een hele dope campagne opgezet voor een skatepark in Ghana. Aan de collectie werkte zelfs de inmiddels overleden Virgil Abloh mee. De lijst met bijzondere samenwerkingen is te lang om op te noemen, maar je kunt bijvoorbeeld denken aan merken als Trapstar London, het Dreamville van J. Cole, Crocs, Fatboy en het Van Gogh Museum.

Met onder meer een winkel in New York en kleding die gedragen wordt door artiesten als Jay-Z, Central Cee, Lil Baby en Wizkid is Daily Paper de een van de grootste Nederlandse fashion brands van het moment. Abderrahmane, Jefferson en Hussein laten zien dat ze door groots te dromen en hun eigen identiteit te omarmen, zelfs tegen alle verwachtingen in (betekenis Against All Odds), een inspirerende movement kunnen creëren en zelfs de grootste artiesten wereldwijd aan zich weten te binden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie