Films, Series & TV

Arjen Lubach maakt Rumag met de grond gelijk

foto: YouTube: vpro zondag met lubach
  1. Newschevron right
  2. Arjen Lubach maakt Rumag met de grond gelijk

Arjen Lubach heeft gisteravond in zijn programma flink uitgehaald naar Rumag. Het merk kwam deze week negatief in het nieuws vanwege hun Rode Kruis-actie waaraan ze zelf ook veel geld zouden verdienen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Grappig bedoelde teksten

“Hoe kan ik iets doen wat mij heel weinig moeite kost, maar wel ik dan wel zelf ontzettend veel geld mee kan verdienen?”, begint Lubach zijn item. Hij doelt hiermee op Rumags coronacollectie waarbij er van elk verkocht shirt tien euro naar het Rode Kruis gaat. Dat klinkt als een prima actie, maar eerder deze week kwamen Twitteraars er al achter dat het Rumag zelf ook aardig wat opbrengt.

Wat verdient Rumag eraan?

De shirts, die inmiddels niet meer te verkrijgen zijn, waren voor 15 euro te koop. Die 10 euro voor het rode kruis kwamen hier later nog bovenop. Dat was nog niet alles, want bij het betalen kwam er ook nog 7 euro verzendkosten bij. Volgens Lubach is dat raar, omdat er bij producent uit andere collecties geen verzendkosten worden gerekend. Het eindbedrag voor één shirt werd daardoor 31,66, waarvan dus maar tien euro voor het goede doel.

Quote zocht uit wat Rumag zelf per corona-shirt verdiende. Afgelopen woensdag hadden ze al achtduizend shirts verkocht, waar ze zelf tussen de vijfendertig- en vijfenvijftigduizend euro aan hebben verdiend.

Gejatte content

Rumags Rode Kruis-actie is niet het enige waar Lubach kritiek op heeft. Hij laat zien dat Rumag continu hun grappige teksten jat van anderen. Een voorbeeld is de tekst: ‘Novinophobie. de. angst. dat. de. wijn. opraakt.’ “Hartstikke leuk, maar fobie schrijf je in het Nederlands met de ‘f’ en niet met ‘ph’, dus zou het vertaald zijn?” Merkt Lubach op. En ja hoor, het tekstje bestond al in het Engels. “Rumag heeft het gejat, slecht vertaald, puntjes ertussen gezet en zijn eigen logo er onder gekwakt.” Wat Rumag doet, mag simpelweg niet. Ze zijn er alleen nog nooit voor gepakt. “Dat je nog niet gepakt bent, betekent niet dat het mag", zegt Lubach daarop.

Actie Lubag

Omdat Arjen Lubach het anders wil aanpakken dan Rumag, heeft hij een eigen initiatief opgezet voor het Rode Kruis: Lubag.nl. Op deze site verkoopt Lubag identieke shirts aan die van Rumag, maar dan toch op hun eigen manier, met komma’s na elk woord in de plaats van punten. Het shirt is dezelfde prijs als bij Rumag, maar er gaat geen 10, maar 15 euro naar het Rode Kruis. Ook zijn de verzendkosten lager. De volledige winst van het shirt gaat naar het goede doel. Wil je helemaal geen shirt maar wel doneren? Dan kan dat ook op de site van Lubag.

Coronalijer

Rumag was eerder deze maand ook al in opspraak. Dat kwam toen door de mondkapjes die ze verkochten. Daarop stonden teksten als ‘krijg de corona’, ‘coronalijer’, ‘mond-kappen nou’ en ‘anti-corona’. Deze teksten schoten bij velen in de het verkeerde keelgat.

Reactie Rumag

Inmiddels heeft Rumag gereageerd op de uitzending van Zondag met Lubach op hun site. “Gisteren is een kwartier publieke zendtijd bij Lubach aan RUMAG besteed. We schrokken van de inhoud. Maar nog meer van het feit dat een veelkoppige redactie nooit de moeite heeft genomen hun claims bij RUMAG te checken. Want we herkennen ons absoluut niet in wat wordt beweerd.” Ze hebben een lijst gemaakt met al hun feiten onder elkaar. De coronacollectie is inmiddels niet meer te verkrijgen bij Rumag.

Ster advertentie
Ster advertentie