Films, Series & TV

Van U-Niq tot Boef: docu 'Iemand moet het doen' brengt 50 jaar hiphop tot leven

foto: VPRO
  1. Newschevron right
  2. Van U-Niq tot Boef: docu 'Iemand moet het doen' brengt 50 jaar hiphop tot leven

De VPRO dropt een nieuwe zesdelige docuserie die je niet wil missen. 50 jaar hiphop in Nederland: Iemand moet het doen laat zien hoe een cultuur die ooit begon in buurthuizen en op straathoeken is uitgegroeid tot een van de krachtigste scenes van het land. Van de eerste pioniers tot de nieuwe lichting artiesten die nu alles bepalen: het verhaal van vijftig jaar hiphop wordt verteld door de mensen die het écht hebben geleefd.

Nieuwe docu-serie duikt in de impact van Nederlandse hiphop

Regisseurs Ivan Barbosa en Sacha Vermeulen gaan diep in op de cultuur, de pijn, de trots en de kracht van de Nederlandse hiphopscene. De serie laat zien hoe hiphop in Nederland is uitgegroeid van underdog tot een van de meest invloedrijke culturen van dit moment.

Wat je te zien krijgt? Eerlijke verhalen en rauwe beelden die laten zien dat hiphop veel meer is dan muziek. De docu neemt je mee van de eerste cyphers in buurthuizen en graffiti op metro’s tot aan miljoenen streams, volle zalen en een compleet nieuwe generatie artiesten en makers. Van Extince, U-Niq en Brainpower tot aan Ronnie Flex, Lil Kleine en Boef: alle grote artiesten komen voor in de serie, maar ook de powerhouses die hard achter de schermen werken. 

Eerste twee afleveringen

In de allereerste aflevering wordt er ingegaan op het begin van hiphop in Nederland. In de jaren 70 en 80 kwamen jongeren uit multiculturele buurten samen en claimden ze hun ruimte via breakdance, rap en graffiti. De media keken weg, maar op straat en in buurthuizen ontstond een vibe die niet meer te stoppen was. Het was het begin van een beweging die uiteindelijk uitgroeide tot de stem van een hele generatie, en nu nog steeds invloed heeft op hoe jongeren zich uiten, creëren en verbinden.  

 

In de tweede aflevering wordt het duidelijk hoe de Nederlandse hiphopcultuur eindelijk haar eigen stem vond. Van het rappen in het Engels naar Nederlands, maar ook artiesten en rappers die eindelijk erkenning krijgen voor hun werk. Pioniers als Postmen en Extince brengen muziek die niet meer voelt als een kopie uit de States, maar als iets dat hier, op de Nederlandse straten, is ontstaan. Terwijl house en dance de clubs domineren, moet hiphop knokken voor zichtbaarheid en respect. 

 

Elke week is er op NPO Start een nieuwe aflevering te zien van 50 jaar hiphop in Nederland: Iemand moet het doen. 

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie