Persbericht: Voorzitter FunX legt functie neer

2. Persbericht: Voorzitter FunX legt functie neer
Voorzitter Cees Anceaux van de publieke radiozender FunX legt per direct zijn functie neer. Hij vindt het voorzitterschap niet langer te combineren met zijn dagelijks werk als directeur van de NDC mediagroep (met o.a. Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant onderdeel van NDC|VBK dé uitgevers). FunX maakte eerder deze week bekend marktleider te zijn in de Randstad onder jongeren en claimt nu een landelijk FM-netwerk bij de Tweede Kamer.

Anceaux (52) was mede-initiatiefnemer van de multiculturele jongerenzender en was sinds 2002 betrokken als voorzitter van de St. G4 Radio en voorzitter van Raad van Commissarissen van het productiehuis FunX. “FunX staat aan de vooravond van een belangrijke stap, nu de zender heeft aangeven landelijk op FM te willen. In de mediamarkt worden nu vraagtekens gezet bij mijn rol als voorzitter, omdat ik overdag mijn brood verdien als directeur van een commercieel mediabedrijf. De toekomst van FunX is voor mij leidend en die mag niet in het geding komen door twijfels over mijn bestuurlijke integriteit”, aldus Anceaux.

Algemeen directeur Willem Stegeman noemt het vertrek van Cees Anceaux zeer spijtig voor FunX, maar respecteert zijn beslissing. “Cees is voor FunX van doorslaggevende betekenis geweest bij de start van de zender eind 2002 en bij de samenwerking met de Nederlandse Publieke Omroep die in 2005 tot stand kwam. Het plotselinge vertrek van de voorzitter is niet de manier waarop wij als organisatie afscheid willen nemen van de persoon Cees. Dat zullen we in het najaar op gepaste wijze en in alle rust doen”.

De Stichting G4 Radio heeft Ton Mulder (57) aangewezen als waarnemend voorzitter. Mulder is senior-beleidsmedewerker bij de KRO. De Raad van Commissarissen van FunX heeft Eddy Vermeire als waarnemend voorzitter benoemd. Vermeire (55) is in het dagelijks leven commercieel directeur bij Ordina.