FunX

Studenten maken nep Instagram account en halen in 12 weken de 10k volgers

  1. Newschevron right
  2. Studenten maken nep Instagram account en halen in 12 weken de 10k volgers

Het leven van social influencers lijkt wel perfect als we hun Instagram moeten geloven. Elke dag de mooiste pannenkoekontbijtjes, de nieuwste outfits en ook nog eens het perfecte lichaam. Zes studenten zochten voor een schoolopdracht uit of het leven van een social influencer wel echt zo geweldig is.

Ze creëerden een nepaccount op Instagram. Het doel was om binnen twaalf weken tienduizend volgers te krijgen. Ze maakten hier de documentaire 'Now You Know' van. Myra Bax deelt de conclusies van het experiment aan Morad & Shay.

Nepwereld

Myra en de vijf andere studenten begonnen in eerste instantie met het experiment voor een schoolopdracht. Ze moesten een probleem oplossen door middel van een mediaconcept. Na wat brainstormen besloten ze het probleem van de prestatiedruk onder jongeren op te gaan lossen. Maar hoe doe je dat? Dat is nog al een groot probleem. Uiteindelijk wilden ze jongeren een soort wake-up call geven: geloof niet alles wat je online ziet.

"We wilden duidelijk maken dat Instagram ook vaak een nepwereld kan zijn."

social influencer

De term 'social influencer' is best vaag, want wanneer ben je dat? Volgens Myra gingen de volgers van Nykkie op een gegeven moment vragen welke jas ze het beste konden dragen of welke schoenen ze het beste konden kopen: "Als mensen jouw mening belangrijk vinden, dan kan je jezelf wel een social influencer noemen".

nykkie

De studenten maakten een account aan op Instagram onder de naam Nykkie van Zessen. In twee dagen maakten ze tientallen foto's. Met een koffer vol outfits en een lijst van de hipste hotspots in Amsterdam, gingen ze aan de slag om typische Instagram foto's te maken. Deze foto's verspreidden ze over twaalf weken, zodat er elke week weer nieuwe foto's online kwamen.

Tijdrovend

Er ging heel veel werk zitten in het maken van de foto's. Ook het actief blijven en reageren op berichtjes nam veel tijd in beslag. Om zoveel mogelijk volgers te verzamelen plaatsten ze bij elke foto veel hashtags en postten ze elke foto tussen vijf en acht uur 's avonds. Ze schakelden zelfs een app in die op de automatische piloot hun Instagram activiteiten (zoals liken en reageren op foto's) bijhield. Binnen de kortste keren hadden ze tienduizend volgers.

documentaire

Het hele avontuur legden de studenten vast op beeld. In hun documentaire kun je zien hoe de foto's gemaakt zijn, hoe ze aan zoveel volgers zijn gekomen en ze spreken ook Instagrammer Britt over haar ervaringen als social influencer. En ze bespreken met psycholoog met Robert Haringsma wat de rol van Instagram op je zelfvertrouwen is:

"Social influencers dragen alleen maar uit hoe je er het beste uitziet en de hipste plekken om te eten. Dat lijkt dan het hoogst haalbare in onze maatschappij. Je zult geen enkele social influencer horen over een inhoudelijk of maatschappelijk onderwerp."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie