FunX

Doorverkopers dure concertkaartjes: slimme zakenmensen of oneerlijke afzetters?

  1. Newschevron right
  2. Doorverkopers dure concertkaartjes: slimme zakenmensen of oneerlijke afzetters?

Aan concertkaartjes komen is tegenwoordig bijna een sport geworden. Ook voor de concerten van Beyoncé en Jay-Z leek het weer bijna onmogelijk om tickets te fixen. Dat komt onder andere door de vele 'ticketboeren' die tickets opkopen om ze vervolgens met flinke winst door te verkopen. Een slimme manier om geld te verdienen, maar je benadeelt hier ook heel veel diehard fans mee. Zijn die verkopers hele slimme zakenmensen, of zijn ze gewoon oneerlijke afzetters? Die vraag leidde tot een flinke discussie bij CritiX.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Prank

FunX-dj Ingrid prankte zo'n ticketverkoper die haar kaarten verkocht voor het driedubbele. Ze deed dat onder de naam Manon van Mojo Concerts om degene te confronteren: "Wij doen sinds kort onderzoek naar doorverkopen van kaarten, in verband met woekerprijzen, en aangezien jij hieraan mee blijkt te werken zijn we genoodzaakt om jouw kaarten op non-actief te zetten. Oftewel je kaarten zijn niet meer geldig." De ticketverkoper reageerde heel verbaasd: "Ik begrijp het probleem van het doorverkopen voor het driedubbele, maar ik vind het niet oké dat ik dan ook niet meer mag gaan."

Kort daarna biechtte Ingrid natuurlijk op dat het een grapje was. De ticketverkoper was opgelucht, maar vond in ieder geval niet dat ze iets verkeerd had gedaan.

"Als ik een leuke stoel koop en ik denk later van ja ik heb die niet meer nodig, dan mag ik die ook verkopen voor de prijs die ik wil. En als iemand anders dan die prijs daarvoor wil betalen... ja waarom niet?"

Discussie

Luisteraar Jenice heeft voor het concert van Beyoncé & Jay-Z vier kaarten gekocht, waarvan ze er twee meteen doorverkocht met een goeie winst. Zij vindt het verkopen van kaartjes een 'big business'. Luisteraar Hazjir vindt het afzetterij en gaat met haar in gesprek.

Hazjir: "Aan het doorverkopen zelf is niks mis mee, maar het wordt onbetaalbaar voor sommige mensen. Het moment dat je een bedrag bovenop de ticketprijs gooit, wordt het een elite ding."

Jenice: "Ik zie het zo: zo lang mensen die kaartjes blijven kopen, heb ik daar zelf geen problemen mee. Stel je voor dat iemand niet op de normale wijze een kaartje heeft kunnen bemachtigen, dan kunnen ze op deze manier toch nog een kaartje kopen."

Hazjir: "Je hebt mensen daartussen zitten die 16 zijn, een krantenwijk hebben en veel geld hebben gespaard. Zij denken: yes ik ga kaartje kopen, 150 is wel veel, maar het is m'n idool. En dan is er iemand die de kaarten opkoopt en ze vervolgens voor nog meer geld gaan verkopen. [...] Het is heel egoïstisch, je beperkt de toestroom van kaarten naar mensen die het heel graag willen zien."

Jenice: "Je bent niet verplicht om een kaartje te halen. Als het je niet gelukt is om een kaartje te halen op de normale wijze, zou je gewoon pech hebben en zelfs niet naar het concert kunnen gaan."

Hazjir "Maar dat is dus het hele punt. Mensen missen de kans om voor een normale prijs een kaartje te halen, omdat er zoveel mensen zijn die de tickets massaal inkopen zonder interesse te hebben om zelf naar het concert te gaan."

Oplossing

Dat het doorverkopen van concertkaarten een probleem is, is duidelijk. Maar hoe zou je dit tegen kunnen gaan? SP-kamerlid Peter Kwint zet zich in om een oplossing te vinden. Zo is een mogelijke oplossing dat concertkaartjes op naam moeten worden gezet of dat er een maximum percentage winst op doorverkochte tickets moet komen.

Ster advertentie
Ster advertentie