FunX
Persbericht: Jongerenradio in Nederland springlevend
- News
- Persbericht: Jongerenradio in Nederland springlevend
Populariteit jongerenzenders verschilt per regio
Onderzoeksbureau Synovate heeft in de periode eind april-mei 2009 2000 jongeren van 15 tot 35 jaar in de vier grote steden van de Randstad (G4) en voor het eerst ook 1000 jongeren in stedelijke gebieden in de rest van Nederland ondervraagd over hun radioconsumptie. Jongeren luisteren bijna vijf dagen per week, gemiddeld een kleine twee uur per dag (114 minuten in de Randstad, 117 minuten daarbuiten). Opvallend is, dat de middag als luistermoment voor jongeren zeker zo belangrijk is als de ochtend.
In heel Nederland luisteren jongeren doorgaans nog steeds vooral via de ether naar de radio, in de Randstad gevolgd door de kabel, buiten de Randstad door internet. Verder verschilt de zenderbeluistering van jongeren per stadsregio. Afgemeten naar het weekbereik is 3FM de grootste zender in de stad Utrecht (35%) en in de regio Zuid (32%). Radio 538 is de grootste in de regio's West (47%) en Oost (29%). Verrassend is verder de hoge positie van Slam!FM in de regio Noord (29%). In de drie grootste stadsregio’s van Nederland – Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – blijft FunX de belangrijkste jongerenzender (33%), op de voet gevolgd door Radio 538 en Q-Music. In tegenstelling tot deze twee zenders komt Sky Radio in praktisch geheel Nederland niet (meer) in de top-3 van jongerenzenders voor.
Opvallend is verder dat de naamsbekendheid van landelijke zenders in de Randstad lager is dan daarbuiten, waarschijnlijk door de andere demografie maar wellicht ook omdat er in de Randstad voor de radioluisteraar meer alternatief aanbod is. Regionale en lokale stations komen onder jongeren niet echt uit de verf. Uitzondering in de regio Amsterdam is Wild FM (23% weekbereik). Het vernieuwde Radio Decibel wordt voor het eerst zichtbaar in de Randstad (3%).
Disclaimer
Het bereiksonderzoek FunX is in april-mei 2009 in 10 stedelijke gebieden in Nederland uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate. Het onderzoek betreft enerzijds het ‘kerngebied’ van FunX, waar FunX via FM uitzendt: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (G4). Anderzijds betreft dit een zestal grote stadsregio’s buiten het kerngebied, waar FunX alleen via kabel en internet te beluisteren is. Deze stadsregio’s zijn verdeeld over de Nielsen regio’s in Nederland: Almere en Nijmegen (regio Oost), Groningen (regio Noord), Amersfoort (regio West) en Maastricht en Tilburg (regio Zuid). In de G4 bestaat de steekproef uit circa 2000 jongeren, in de rest van Nederland uit circa 1000 jongeren, in beide gevallen in de leeftijd 15 tot 35 jaar.
De jongeren zijn door middel van zogenaamd 'face to face' onderzoek geworven en op straat ondervraagd. Zij dienen (na weging) qua leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, regio en culturele achtergrond representatief te zijn voor de doelpopulatie in deze gebieden. De onderzoeksresultaten hebben betrekking op radioluisteraars.
Download Rapportage luisteronderzoek FunX, Synovate mei 2009
Gebruik van deze resultaten voor eigen publicatie is alleen toegestaan na goedkeuring vooraf van marktonderzoekbureau Synovate.
Jongerenradio in Nederland is springlevend. Dit blijkt uit een grootschalig marktonderzoek dat in het voorjaar van 2009 in opdracht van jongerenzender FunX is uitgevoerd onder 3000 Nederlandse jongeren in grote steden binnen en buiten de Randstad. Verder zijn er in de radiobeluistering van jongeren in de verschillende stadsregio’s van Nederland veel overeenkomsten, maar ook verschillen.
Onderzoeksbureau Synovate heeft in de periode eind april-mei 2009 2000 jongeren van 15 tot 35 jaar in de vier grote steden van de Randstad (G4) en voor het eerst ook 1000 jongeren in stedelijke gebieden in de rest van Nederland ondervraagd over hun radioconsumptie. Jongeren luisteren bijna vijf dagen per week, gemiddeld een kleine twee uur per dag (114 minuten in de Randstad, 117 minuten daarbuiten). Opvallend is, dat de middag als luistermoment voor jongeren zeker zo belangrijk is als de ochtend.
In heel Nederland luisteren jongeren doorgaans nog steeds vooral via de ether naar de radio, in de Randstad gevolgd door de kabel, buiten de Randstad door internet. Verder verschilt de zenderbeluistering van jongeren per stadsregio. Afgemeten naar het weekbereik is 3FM de grootste zender in de stad Utrecht (35%) en in de regio Zuid (32%). Radio 538 is de grootste in de regio's West (47%) en Oost (29%). Verrassend is verder de hoge positie van Slam!FM in de regio Noord (29%). In de drie grootste stadsregio’s van Nederland – Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – blijft FunX de belangrijkste jongerenzender (33%), op de voet gevolgd door Radio 538 en Q-Music. In tegenstelling tot deze twee zenders komt Sky Radio in praktisch geheel Nederland niet (meer) in de top-3 van jongerenzenders voor.
Opvallend is verder dat de naamsbekendheid van landelijke zenders in de Randstad lager is dan daarbuiten, waarschijnlijk door de andere demografie maar wellicht ook omdat er in de Randstad voor de radioluisteraar meer alternatief aanbod is. Regionale en lokale stations komen onder jongeren niet echt uit de verf. Uitzondering in de regio Amsterdam is Wild FM (23% weekbereik). Het vernieuwde Radio Decibel wordt voor het eerst zichtbaar in de Randstad (3%).
Disclaimer
Het bereiksonderzoek FunX is in april-mei 2009 in 10 stedelijke gebieden in Nederland uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate. Het onderzoek betreft enerzijds het ‘kerngebied’ van FunX, waar FunX via FM uitzendt: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (G4). Anderzijds betreft dit een zestal grote stadsregio’s buiten het kerngebied, waar FunX alleen via kabel en internet te beluisteren is. Deze stadsregio’s zijn verdeeld over de Nielsen regio’s in Nederland: Almere en Nijmegen (regio Oost), Groningen (regio Noord), Amersfoort (regio West) en Maastricht en Tilburg (regio Zuid). In de G4 bestaat de steekproef uit circa 2000 jongeren, in de rest van Nederland uit circa 1000 jongeren, in beide gevallen in de leeftijd 15 tot 35 jaar.
De jongeren zijn door middel van zogenaamd 'face to face' onderzoek geworven en op straat ondervraagd. Zij dienen (na weging) qua leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, regio en culturele achtergrond representatief te zijn voor de doelpopulatie in deze gebieden. De onderzoeksresultaten hebben betrekking op radioluisteraars.
Download Rapportage luisteronderzoek FunX, Synovate mei 2009
Gebruik van deze resultaten voor eigen publicatie is alleen toegestaan na goedkeuring vooraf van marktonderzoekbureau Synovate.
Ster advertentie
Ster advertentie