FunX

De Volkskrant: Meepraten over daten, politiek en masturbatie

  1. Newschevron right
  2. De Volkskrant: Meepraten over daten, politiek en masturbatie
Publieke radiozender FunX is in ruim twee jaar tijd opgeklommen tot best beluisterde zender onder jongeren in de Randstad. Het geluid van de stad, dat klinkt uit de studio van FunX. Met zijn etnische mix is het de best beluisterde radiozender van de Randstad. Het geheim? ‘Wij zijn onze luisteraar.’

‘Veel media roepen dat ze voor en door jongeren zijn. Wij zijn het echt.’ Programmadirecteur Dannawi glundert. In ruim twee jaar tijd is ‘zijn’ radiozender FunX opgeklommen tot de best beluisterde zender onder jongeren in de Randstad. ‘De jongeren willen zich serieus genomen voelen. Dan moet je geen radio maken vanuit de gedachte: de jeugd zal dit wel willen horen’’, verklaart hij. Maar: ‘Wat willen jullie horen? Daar bereik je ze mee.’ Uit de luidsprekers in het hippe, kleurrijke kantoor klinkt een Arabisch dancenummer.

In de naastgelegen studio kletsen Sandra (23) en Laila (27) de laatste minuten van hun programma vol. De ochtendshow zit er bijna weer op. ‘De telefoon staat hier altijd roodgloeiend. Wij hebben een lekker programma met inhoud die ertoe doet. Jongeren kunnen meepraten over daten, politiek en masturbatie’, zegt sidekick Laila als de on air-lamp weer uit is.

FunX (spreek uit: funnix) is een publieke omroep en werd drie jaar geleden -op initiatief van toenmalig staatssecretaris Rick van der Ploeg -door lokale omroepen van de vier grote steden opgericht. Het station moet het hebben van mond-tot-mond reclame. Dannawi: ‘Campagnes waren tot dusver niet nodig. De meeste van onze luisteraars luisterden twee jaar geleden geen radio. Via msn horen ze van vrienden over FunX.’

In de doelgroep 15-25 jaar laat FunX met een dagbereik van 21% (Interview/NSS) de traditionele jongerenzenders Radio 538 en 3FM achter zich. ‘Toch is er geen echte concurrentie. Onze grootste concurrent zijn we zelf’, zegt Dannawi. ‘Niemand had kunnen dromen dat het zo snel zou gaan. We moeten nu oppassen dat we niet naast onze schoenen gaan lopen.’

Ali B, Lange Frans en Baas B en K-liber, ze scoren sinds een jaar hit na hit. Volgens muzieksamensteller Melvin ‘The music man’ Toemin is dat succes bij FunX begonnen. ‘Bij TMF denken ze: die hebben we nog niet bij FunX gehoord, dus we durven het nog niet aan. Daar zie ik ook mijn grootste taak. Niet meedoen met de massa en de urban platen uit de hitlijsten draaien, maar altijd bovenop nieuwe muziek zitten. Gisteren stond ik hier nog te schreeuwen van blijdschap: ik had de nieuwe Magic System binnen. Die gaat het doen hoor.’

Urban is de verzamelnaam van muziek met de ‘FunX-factor’, zoals Dannawi het noemt. R&b en hiphop, maar ook niet-westerse popmuziek worden de hele dag op de zender gedraaid. ‘Al voor de start van het station zaten we met jongeren rond de tafel. Er was geen behoefte aan nog meer pop- en rockmuziek. De jeugd wil een etnische mix. Het geluid van de stad.’ Commerciële radiozenders zijn volgens Dannawi veel meer een ‘vehikel voor adverteerders’. ‘Wij hoeven geen programma’s te maken om adverteerders te trekken.’

Toemin vult aan: ‘Als Ali of Rachid tijdens een discussie over de Europese Grondwet Sunday Bloody Sunday hoort, haakt hij af. Bij ons blijven de jongeren hangen doordat K-liber en 50 Cent de inhoud omlijsten.’ Wat is nou het geheim van FunX? Dannawi lacht. ‘Wij zíjn onze luisteraar, jong. Maar of dat nou zo’n groot geheim is.’

Bron: de Volkskrant
Tekst: Ewoud ten Kleij

Ster advertentie
Ster advertentie