Naar homepage
FunX

'Twee derde Nederlandse bedrijven maakt zich schuldig aan arbeidsuitbuiting'

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. 'Twee derde Nederlandse bedrijven maakt zich schuldig aan arbeidsuitbuiting'

Twee derde van de Nederlandse bedrijven, die gebruikmaken van uitzendkrachten, maken zich weleens schuldig aan arbeidsuitbuiting. Dat blijkt uit een onderzoek van Fairwork. Hoe dan?! Francien Winsemius van Fairwork vertelde er meer over in Start met Fernando.

Treurige omstandigheden

In het onderzoek hebben verschillende respondenten voorbeelden gegeven van slechte situaties op de werkplek. "Mensen noemen in het onderzoek onderbetaling, slechte huisvesting, gigantisch veel uren werken, onhaalbare targets of bijvoorbeeld dingen als niet naar de wc mogen. Het zijn zeer treurige omstandigheden op de arbeidsvloer." Een medewerker van een nagelstudio vertelde aan Fairwork over de slechte werkomstandigheden in de studio.

"Die vertelde dat de medewerkers in die nagelstudio zoveel mogelijk klanten erdoorheen moeten jassen in een zo kort mogelijke tijd. Dat is een probleem voor de klanten, omdat het gevaarlijk is voor de gezondheid, hygiëne en kwaliteit. Ook de medewerkers worden gigantisch onderbetaald. Dat zijn situaties die je echt niet wilt zien."

Arbeidsmigranten

Er is zowel naar de omstandigheden gekeken van Nederlandse werkkrachten als die van arbeidsmigranten. Die laatste groep is waar Fairwork zich het meest op richt. "Zij doen een heel groot deel van het werk dat erg belangrijk is en worden over het algemeen slecht behandeld. Daar hebben zij weinig verweer tegen, omdat ze bijvoorbeeld geen Nederlands spreken, het arbeidsrecht hier niet kennen en niet weet waar ze aan kunnen kloppen."

Eerlijke uitzendbureaus

Volgens Francien is uit het onderzoek gebleken dat er een grote behoefte is aan eerlijke uitzendbureaus. "Wij zien dat een heel groot probleem ligt bij uitzendbureaus die flexibele krachten leveren. Zij gedragen zich niet eerlijk naar hun medewerkers toe. Wij willen nu zelf een eerlijk uitzendbureau in de markt gaan zetten. Daar hebben we onderzoek naar laten doen en er is op zich best veel belangstelling voor. Dat is goed nieuws."

Ster advertentie
Ster advertentie