Waarom selfies posten bij een Instagram-challenge minder onschuldig is dan het lijkt
- News
- Waarom selfies posten bij een Instagram-challenge minder onschuldig is dan het lijkt
Veel vrouwen postten afgelopen dagen zwart-witfoto's met de hashtags #womenempowerment of #womensupportingwomen. Mooi, zou je denken, en meteen een leuke gelegenheid om je gezicht weer eens op The Gram te showen, maar zomaar meedoen aan zo'n challenge is niet zo onschuldig als het misschien lijkt. De aanleiding voor deze hashtags - het stijgende aantal vrouwenmoorden in Turkije - is namelijk zeer ernstig, maar die boodschap gaat verloren onder de grote lading luchtige selfies. Suheyla Yalçin schreef hierover voor online magazine Lilith en gaf bij Start met Fernando wat meer uitleg.
Boodschap gaat verloren
Suheyla legt uit dat de hashtags bedoeld zijn om vrouwenrechten aan te kaarten. Dat werd al vaker gedaan, maar dit keer werden de hashtags geclaimd door Turkse vrouwen. "Slachtoffers van femicides worden in de Turkse media met zwart-witfoto's afgebeeld. Maar die aanleiding is vergeten, omdat die niet werd vermeld bij de challenge." Suheyla denkt dat mensen te makkelijk meedoen aan een challenge zonder uit te zoeken wat erachter zit. "Dat zag je ook bij Black Out Tuesday, dat de achterliggende boodschap verloren gaat."
Minstens één vermoorde vrouw per dag
Zonde, wat die boodschap is van groot belang. Femicides - vrouwenmoorden, vaak door (ex-)partners - zijn in Turkije namelijk een steeds groter wordend probleem. Vanaf 2014 is er een stijgende lijn te zien in het aantal vermoorde vrouwen en sinds de coronacrisis neemt het aantal nog sterker toe. "In Turkijke is dit probleem heel groot. Alleen al in juli zijn er 40 gevallen bekend en ook in 2018 en 2019 zien we een stijgende lijn van femicide-gevallen. Er is meer dan één slachtoffer per dag", vertelt Suheyla.
Aantal slachtoffers van femicide blijft stijgen in Turkije
Eercultuur
De sterke eercultuur die in Turkije heerst, speelt volgens Suheyla een rol bij het hoge aantal vrouwenmoorden. "Wat de ander van je vindt, is heel belangrijk." Maar ook de verheerlijking van toxic relations in films en series draagt volgens haar bij aan het probleem. "De mannen zijn natuurlijk de daders, maar het klimaat waarin het kan gebeuren, daar zijn we allemaal verantwoordelijk voor."
Victim Blaming
Suheyla schrijft in haar artikel dat femicide niet van de een op de andere dag gebeurt, maar dat er allerlei voortekenen zijn, zoals mishandeling, stalking en bedreiging. Die voortekenen moeten volgens haar serieuzer aangepakt worden:
"De veranderende politiek kleur zorgt voor de instandhouding van patriarchale opvattingen. Waardoor overheidsorganisaties slachtoffers van huiselijk geweld steeds minder serieus nemen. 'Victim blaming' is in Turkije een veel voorkomend gegeven. Wanneer een vrouw slachtoffer is van geweld door een (ex-)partner vraagt men eerst naar de redenen van de geweldpleging. Blijkt het een getrouwd stel, dan is de gedachte dat het probleem beter onderling uitgepraat kan worden."
Moord op Pinar
De moord op de 27-jarige studente Pinar Gültekin van vorig weekend was voor velen aanleiding om zich opnieuw te laten horen over het stijgende aantal femicides. Pinars lichaam werd gevonden in het bos nadat ze door haar ex-vriend was gewurgd en in brand was gestoken. Veel van dit soort zaken worden in de doofpot gestopt of gelabeld als zelfmoord. Het werkelijke aantal vermoorde vrouwen zou dus een stuk hoger kunnen liggen. De hele week werd er daarom in Turkije geprotesteerd. Actievoerders eisen dat de overheid en politie actie ondernemen om dit probleem aan te pakken en dat vrouwen serieuzer worden genomen.
Helpen
Wil je meer weten over wat er speelt in Turkije? Suheyla tipt het Instagramaccount van American University Turkish Culture Club voor meer betrouwbare informatie. Wil je helpen? Je kunt een donatie doen aan Small Projects Istanbul, zij zetten zich onder andere in voor vrouwenrechten in Turkije. Erover praten met je omgeving helpt ook al, aldus Suheyla. En je dus in ieder geval inlezen voordat je zomaar een foto bij een hashtag post.