FunX

CritiX: na Jezus krijgt ook Mohammed eigen glossy

  1. Newschevron right
  2. CritiX: na Jezus krijgt ook Mohammed eigen glossy

Morad & Shay spraken vanmiddag in hun show met Brahim Bourzik. De hoofdredacteur van de Moslimkrant loopt al een tijdje met het idee voor een glossy die de naam van profeet Mohammed draagt. Aanstaande Ramadan moet het blad uitkomen.


Moslims en niet-moslims
Het plan leefde al enige tijd bij Bourzik maar de gebeurtenissen in Parijs hebben het proces versneld: "We willen moslimjongeren méér leren over Mohammed, ze weten veel te weinig. Ook niet-moslims weten niet genoeg over hoe hij bijvoorbeeld met zijn buren omging."

Eerbetoon
De glossy zal 63 pagina's tellen, gelijk aan het aantal levensjaren van Mohammed: "Verder kun je bijvoorbeeld zijn paspoort verwachten: wie waren zijn ouders, met wie was hij getrouwd? Het wordt een informatief eerbetoon: wist je bijvoorbeeld dat één van de vrouwen met wie Mohammed trouwde, van joodse komaf was?" Tegenover het NRC Handelsblad liet Bourzik alvast los dat de glossy waarschijnlijk geen ruimte voor een spotprent zal bieden: “Verwacht geen kwetsende cartoons waarop de profeet wordt afgebeeld met een dildo in zijn mond.”

Vertekend beeld
In het NRC-interview vertelde Bourzik dat veel mensen een vertekend beeld hebben van de profeet: “Mohammed was een barmhartige man, goedlachs en sexy." Bourzik maakt zich niet druk om sceptische reacties: "Allah zegt in de Koran: verschil van mening is een geschenk van Allah. Wij gaan met feiten komen, we hoeven nergens bang voor te zijn." Luister het volledige interview van Morad & Shay hier terug:




Ster advertentie
Ster advertentie