Modemerken omarmen steeds vaker diversiteit en body positivity in campagnes
- News
- Modemerken omarmen steeds vaker diversiteit en body positivity in campagnes
De dagen dat modebladen alleen maar vol stonden met zwaar gefotoshopte foto's van dunne meisjes, behoren inmiddels wel tot de verleden tijd. Maar laten we eerlijk zijn: er is nog steeds een lange weg te gaan. Toch komen punten als diversiteit, inclusiviteit en body positivity langzamerhand steeds meer op de agenda van modeketens te staan. Zo zijn onder andere H&M, Asos en Monki (deels) gestopt met het retoucheren van bikinimodellen en worden er ook steeds meer modellen met een handicap gebruikt in campagnes.
1. H&M
Op de foto's van de recente H&M-badmodecollectie is te zien dat de Zweedse modeketen is gestopt met het retoucheren van de lichamen van de modellen. Striae, armhaar en littekens - hele normale dingen - werden bijna altijd weggewerkt, maar nu dus niet meer bij de huidige collectie van de H&M. De keten krijgt daar dan ook hele positieve reacties op.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
2. Primark
Ook Primark is de laatste dagen overspoeld met complimenten. De Ierse modeketen heeft namelijk in een campagne gebruiktgemaakt van een model met een geamputeerde arm.
3. Asos
ASOS is al jaren bezig om zich in te zetten voor diversiteit en body positivity. Als je door de uitgebreide collectie scrollt, zie je meer dan genoeg diversiteit in de keuze van de modellen. Ook tonen ze hetzelfde kledingstuk vaak op meerdere modellen met verschillende maten, zodat je goed kunt zien hoe het kledingstuk staat.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Dat is niet het enige, want onlangs ontwierp de modewebshop ook nog kledingstukken die speciaal gemaakt zijn voor invaliden. Uiteraard werd de collectie gepresenteerd door een model in een rolstoel.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
4. Monki
Monki, het kleine zusje van H&M, heeft in de badmode- en lingeriecollectie van de afgelopen zomer gebruikgemaakt van modellen met alle soorten lichaamtypes. Daarnaast werden de foto's niet geretoucheerd.
5. Nike
Nike is de afgelopen jaren ook heel goed bezig geweest om inclusie hoog op de agenda te zetten. Alleen maar superfitte dames model laten staan voor de sportcollectie? No more. Sporten is voor iedereen, ongeacht lichaamstype.
6. River Island
Onder de slogan Labels Are For Clothes rekent River Island sinds het begin van dit jaar af met het hokjesdenken. In deze doorlopende campagne maakt het modemerk onder andere gebruik van modellen die het syndroom van down hebben en genderfluïde modellen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Lees ook
Lifestyle
Dave (69) en Jackie (27) drijven de spot met negatieve reacties over hun leeftijdsverschilLifestyle
TikTokkers vinden de nieuwe 'Bold and Glamour'-filter schadelijk voor zelfbeeldLifestyle
Beyoncé en crew treden op in geheel door Daily Paper ontworpen outfitsLifestyle
Bioscoop houdt filmavond zonder eten en drinken voor mensen met misofonie