Branded Free zet zich in tegen het 'brandmerken' van gedwongen prostituees in Nederland
- News
- Branded Free zet zich in tegen het 'brandmerken' van gedwongen prostituees in Nederland
Mensenhandel en met name gedwongen prostitutie is nog steeds aan de orde van de dag. Ook in Nederland lopen er duizenden slachtoffers rond. Giorgio sprak met Roella Lieveld over de nieuwe campagne Branded Free van Stichting Share Network. De stichting zet zich in om slachtoffers hun waardigheid terug te geven.
moderne slavernij
Als je aan mensenhandel denkt, denk je waarschijnlijk aan slavenhandel. En als je aan slavenhandel denkt, denk je misschien aan iets dat tot het verleden behoort. Helaas is niets minder waar, want de Global Slavery Index geeft aan dat er vermoedelijk ongeveer 48,5 miljoen slaven wereldwijd zijn. Daarvan werken er ongeveer 1,2 miljoen in Europa en ongeveer 17.500 in Nederland.
Prostitutie
Een groot gedeelte van deze slachtoffers zijn vrouwen die gedwongen in de prostitutie zitten. Dit gebeurt niet alleen op de Wallen, maar vaak ook in appartementen. Daarnaast wordt er online gehandeld in vrouwen. Het is moeilijk om exacte cijfers in kaart te brengen.
manipulatie en angst
Roella zet zich met stichting Stichting Share Network in om de moderne slavernij uit de wereld te helpen. De Stichting werkt eraan om bewustwording te creëren voor deze gruwelijke vorm van mensenhandel en probeert slachtoffers hun waardigheid terug te geven. In Jouw Stad geeft ze een voorbeeld van één van de slachtoffers die door de stichting is geholpen. Dat is de Amsterdamse Chantal.
"Chantal groeide op in een gebroken familie. Op een gegeven moment overleed haar vader. Mede daardoor was ze kwetsbaar voor loverboys. Ze is uiteindelijk gedwongen en gemanipuleerd om achter de ramen te werken. Veel mensen vragen zich af waarom deze meisjes niet gewoon weglopen? Maar er moet een knop omgaan. Ook bij Chantal heeft het een tijd geduurd voordat ze er compleet uit was. Toen haar pooier in de gevangenis zat, is ze ontsnapt. Inmiddels is hij weer vrij, maar Chantal is niet langer bang voor hem. Met hulp van de stichting heeft zij weer haar eigen kracht gevonden. Ze heeft hem geconfronteerd over de telefoon en hem vertelt dat hij geen controle meer over haar had."
Gebrandmerkt
Veel van de slachtoffers worden door hun pooier 'gebrandmerkt'. Ze krijgen een tatoeage met een nummer, de naam van hun pooier of de naam van de bende op hun lichaam. Volgens Roella doen pooiers dit om te laten zien dat de vrouw hun eigendom is: "Dat is middeleeuws!"
Branded Free
Het is natuurlijk vreselijk om rond te lopen met zo'n herinnering aan deze nare periode. De tattoo staat symbool voor hun gevangenschap. De campagne Branded Free zet zich in om deze meisjes een cover up te geven. Het zelf gekozen ontwerp herinnert de meisjes dagelijks aan hun zelf hervonden vrijheid. Deze vrijdag 6 oktober wordt de nieuwe campagne gelanceerd. Op dit benefietevenement zullen onder andere Tabitha, Amartey en DJ Faya optreden.
Lees ook
Up 2 Date
Internationaal Strafhof wil Netanyahu, Gallant en Hamas-leider Masri vervolgenUp 2 Date
Mark Rutte wil dat Nederland "overschakelt op een oorlogsmentaliteit"Up 2 Date
Goed nieuws: toch geen btw-verhoging op musea, boeken en sportUp 2 Date
Hoger beroep van zedenzaak Ali B in april 2025 van start