Hulp gezocht: NOS wil politieke campagnes op Facebook onderzoeken
- News
- Hulp gezocht: NOS wil politieke campagnes op Facebook onderzoeken
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Waarom
De NOS wil graag in kaart brengen hoe partijen kiezers proberen te werven. Dat wil de NOS gaan doen door op verschillende computers een speciale browser-extensie te installeren. Deze extensie stuurt dan de advertenties die verschillende mensen op Facebook krijgen, door naar de journalistieke organisatie ProPublica. Zij nemen deze politieke advertenties vervolgens onder de loep.
En dan?
De NOS-redactie gaat vervolgens met de onderzoeksresultaten van ProPublica aan de slag. Zij zoeken uit op welke doelgroepen politieke partijen selecteren bij het plaatsen van advertenties. En zijn er misschien andere organisaties dan politieke partijen actief met het plaatsen van politieke advertenties? Ook maatschappelijke organisaties of actiegroepen kunnen zich online mengen in de verkiezingscampagnes.
Belangrijke informatie
Deze informatie is belangrijk, omdat advertenties op sociale media minder transparant zijn dan offline advertenties. Dat komt doordat advertenties op sociale media nauwkeurig op een bepaalde doelgroep gericht kunnen worden. Partijen kunnen zo specifieke advertenties tonen aan een selecte groep kiezers. Deze nieuwe manieren van campagne voeren, vragen om nieuwe journalistieke methoden om dat te monitoren.
HOE WERKT HET
Wil je meer weten? Op de website van de NOS lees je meer informatie over de extensie, hoe het zit met je privacy en wat ProPublica is.
Lees ook

Up 2 Date
Marco Borsato vrijgesproken van ontuchtbeschuldigingen: "Kanttekeningen bij aangifte"
Up 2 Date
Na bijna 50 jaar bezoekt koningspaar Suriname: "Gebeurt na grote olie- en gasvondsten"
Up 2 Date
Nieuwe ontwikkelingen in zaak Kempi: rechtbank schakelt meervoudige kamer in
Up 2 Date
Actiegroep Kick Out Zwarte Piet stopt: 'doel bereikt'