Up 2 Date

Hulp gezocht: NOS wil politieke campagnes op Facebook onderzoeken

  1. Newschevron right
  2. Hulp gezocht: NOS wil politieke campagnes op Facebook onderzoeken

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Vroeger probeerden politieke partijen nog vooral via pamfletten, televisiereclames en krantenadvertenties kiezers te bereiken. Tegenwoordig gebeurt dat voornamelijk via sociale media. Maar, een advertentie die voor je buurman is bedoeld, zie jij misschien wel nooit. Daardoor is het moeilijk in kaart te brengen hoe politieke partijen Facebook-advertenties precies gebruiken. En dus heeft de NOS jouw hulp nodig.

Waarom

De NOS wil graag in kaart brengen hoe partijen kiezers proberen te werven. Dat wil de NOS gaan doen door op verschillende computers een speciale browser-extensie te installeren. Deze extensie stuurt dan de advertenties die verschillende mensen op Facebook krijgen, door naar de journalistieke organisatie ProPublica. Zij nemen deze politieke advertenties vervolgens onder de loep.

En dan?

De NOS-redactie gaat vervolgens met de onderzoeksresultaten van ProPublica aan de slag. Zij zoeken uit op welke doelgroepen politieke partijen selecteren bij het plaatsen van advertenties. En zijn er misschien andere organisaties dan politieke partijen actief met het plaatsen van politieke advertenties? Ook maatschappelijke organisaties of actiegroepen kunnen zich online mengen in de verkiezingscampagnes.

Belangrijke informatie

Deze informatie is belangrijk, omdat advertenties op sociale media minder transparant zijn dan offline advertenties. Dat komt doordat advertenties op sociale media nauwkeurig op een bepaalde doelgroep gericht kunnen worden. Partijen kunnen zo specifieke advertenties tonen aan een selecte groep kiezers. Deze nieuwe manieren van campagne voeren, vragen om nieuwe journalistieke methoden om dat te monitoren.

HOE WERKT HET

Wil jij aan dit onderzoek meedoen? Dit is hoe het werkt: je downloadt en installeert de extensie voor Google Chrome of voor Firefox. Vanaf dan worden de advertenties in je Facebook-timeline doorgestuurd naar ProPublica. Zij kunnen niet zien welke advertenties jij precies hebt gezien, alleen dat ze zijn gezien door één van de gebruikers van de extensie. Je blijft anoniem, persoonlijke informatie wordt niet doorgestuurd.

Wil je meer weten? Op de website van de NOS lees je meer informatie over de extensie, hoe het zit met je privacy en wat ProPublica is.

Ster advertentie
Ster advertentie