Artiest

Puff Daddy

  1. Musicchevron right
  2. FunX Artistschevron right
  3. Puff Daddy
Amerikaanse songschrijver, producer en rapper die vanaf midden jaren '90 een aantal grote hits scoort met o.a. 'It's All About The Benjamins'. 'Mo' Money Mo' Problems' en 'Come With Me'. Puff Daddy schrijft in de zomer van 1997 een nummer 1-hit op zijn naam met 'I'll Be Missing You', een ode aan de vermoorde rapper The Notorious B.I.G. Het debuutalbum No Way Out wordt een wereldwijde bestseller. De muziekindustrie kent Sean Combs (echte naam) dan al als hitmachine achter artiesten als Mary J Bli

Sean Combs wordt geboren in Harlem, New York. Zijn vader wordt vermoord wanneer Sean twee is. Dit leidt ertoe dat moeder Combs besluit met haar kinderen naar Mount Vernon te verhuizen, een veiliger voorstadje, waar Sean rustig naar school kan. Zijn ambitie brengt hem uiteindelijk op de prestigieuze Howard University. Via zijn oude schoolvriend Heavy D loopt hij stage bij Uptown Records.

Met een enorme bewijsdrang klimt hij op. Op 19 jarige leeftijd is hij A&R manager van o.a. Mary J Blige. Dat zijn carrière hem niet snel genoeg gaat, is waarschijnlijk de reden van zijn vertrek bij dit bedrijf in 1993. Hij begint met de bouw van zijn eigen imperium: Bad Boy Entertainment. Het Bad Boy Entertainment imperium groeit snel. Combs tekent o.a. The Notorious BIG en Craig Mack. Naast het impresariaat van R&B- en hiphop-artiesten breidt Combs zijn bedrijf uit met een kledinglijn. Bovendien wordt hij steeds vaker gevraagd om albums van artiesten te produceren, zo werkt hij voor TLC, Usher en Lil Kim.

De concurrentie tussen Combs East coast imperium en het West coast bolwerk van Suge Knight, Death Row Records, wordt steeds feller. De vetes tussen oost en west vinden een dieptepunt als Tupac Shakur, held van de West coast, wordt vermoord in 1996. Een aantal maanden later treft Bad Boy Entertainment rapper Notorious BIG hetzelfde lot. Sean Combs is een van zijn sterren van het eerste uur kwijt. Temidden van al die tumult komt dan die eerste plaat van Puff Daddy uit: No Way Out. Met name de ode aan Biggie, Ill Be Missing You, wordt een wereldwijde hit. Daarnaast verrast hij vriend en vijand door met de Foo Fighters een remix van All About The Benjamins' uit te brengen.

Critici beginnen zich af te vragen of het bij Puffy niet teveel draait om de 'Benjamins'. De papiertjes met Benjamin Franklin erop, ofwel dollars, lijken zijn belangrijkste drijfveer. Oude hits krijgen een Puff Daddy. Het zijn niet de meest inventieve remixen, en zelfs de kleine blokjes tekst blijken niet door Sean Combs zelf geschreven te zijn. Het grote publiek kan er geen genoeg van krijgen, No Way Out wordt in de VS vele malen platina. Oudere artiesten als Sting en Aretha Franklin varen er wel bij. Zij werken met hem samen om de nummers als Every Breath You Take nieuw leven in te blazen.

Puffys relatie met de actrice/zangeres Jennifer Lopez trekt steeds meer de aandacht. Hun romance en decadente uitspattingen worden breeduit uitgemeten in de roddelpers. Samen met Lopez raakt hij na een avondje stappen betrokken bij een schietpartij. Hij wordt gearresteerd en onder beschuldiging van onder andere verboden wapenbezit. Hij wordt vrijgesproken, maar zijn voormalige persoonlijke assistent, en een rapper uit zijn stal gaan wel de gevangenis in.

Sean wordt vrijgesproken, maar de relatie met Lopez komt niet meer goed. De tabloids beweren dat Lopez te bang was voor haar reputatie om bij Combs te blijven. De rol van gevangene speelt Combs uiteindelijk wel op het witte doek, namelijk in Monsters Ball met Halle Barry.

Na de roerige jaren negentig ziet Combs geen toekomst meer in zijn alter ego Puff Daddy. Met een naamsverandering in 2001 wil Combs beginnen met een schone lei. Als P Diddy brengt hij het album The Saga Continues uit, dat een nieuw tijdperk moet inluiden. Zijn Bad Boy Entertaiment artiesten krijgen een belangrijke rol, P Diddy werkt steeds samen met zijn Family.

In zijn teksten verwijst hij openlijk naar het feit dat hij zijn teksten slechts co-write, maar dat doet zijns inziens niets af aan zijn genie. Dat zijn commerciële inzicht hem in ieder geval niet in de steek heeft gelaten blijk als hij opnieuw hits scoort met bijvoorbeeld Bad Boy For Life en I Need A Girl.