FunX Amsterdam

Akwasi over Omroep Zwart: "Als we verdwijnen, gaan we twintig jaar terug in de tijd"

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Akwasi over Omroep Zwart: "Als we verdwijnen, gaan we twintig jaar terug in de tijd"

Akwasi heeft in samenwerking met Patta de 'Houd het Honderd'-run georganiseerd op 13 september. Dit was een estafette van honderd kilometer waarbij deelnemers exclusieve Patta-merch konden scoren en stond geheel in het teken van nieuwe abonnees werven voor Omroep Zwart. De omroep moet voor het einde van het jaar namelijk honderdduizend leden hebben. "Als dat niet lukt, verdwijnt Omroep Zwart en daarmee ook eerlijke representatie in het medialandschap", aldus Akwasi.

Honderd kilometer rennen binnen één dag

Akwasi vertelt dat het idee om abonnees te werven begon als een sponsorloop die uiteindelijk is uitgegroeid tot iets veel groters. "Ik dacht: als we honderdduizend leden moeten hebben, hoe vet zou het dan zijn om met het Patta running team honderd kilometer te rennen door Amsterdam?"

De 37-jarige omroepdirecteur legt daarbij uit dat de deelnemers niet honderd kilometer per persoon hebben afgelegd, maar dat ze de afstand verdeelden in etappes van ongeveer twintig kilometer. "Een marathon is al 42 kilometer en een ultramarathon is 56 kilometer, dus 100 kilometer wil je niet op één dag proberen. We hadden nu vijf Patta-runners die ieder een stukje van de honderd kilometer aflegden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deelnemers kregen exclusieve Patta-merch

De 'Houd het Honderd'-run was een groot succes waarbij veel mensen meededen en Patta zorgde voor een beloning. "Iedereen die honderd minuten mee rende, kreeg een exclusief Patta x Omroep Zwart-shirt. En de eerste honderd deelnemers kregen daarbovenop ook nog eens een gratis jaarlidmaatschap bij Omroep Zwart."

Video niet beschikbaar

Het belang van Omroep Zwart

Akwasi benadrukt dat Omroep Zwart broodnodig is om onderbelichte verhalen en perspectieven een plek te geven. "Kijk naar wat er onlangs in Den Haag gebeurde. Wie legt dan de vinger op de zere plek en vertelt het verhaal dat anderen niet durven te vertellen?"

Volgens hem gaat het Nederlandse medialandschap tien tot twintig jaar terug in de tijd als Omroep Zwart verdwijnt. "Vergeet niet dat er in honderd jaar Nederlandse media nog nooit een omroepdirecteur van kleur is geweest. Het is superbelangrijk om te laten zien dat Nederland veel diverser is dan wat je nu hoort en ziet op tv en radio, naast FunX dan. Eén op de vier mensen in Nederland is van kleur, maar dat zie je nauwelijks terug."

Ondertussen staat de teller bij Omroep Zwart op zo'n 38.000 abonnees. "We zijn er nog niet, maar stel je voor: als ieder lid gewoon twee anderen meeneemt, dan zijn we er al. Zo snel kan het gaan. En het kost maar tachtig cent per maand, slechts een tientje per jaar."

Ster advertentie
Ster advertentie