Naar homepage
Close-up

Yorbi (30): "Met mijn kledingmerk wil ik jongeren een kans bieden om zichzelf te ontwikkelen"

foto: Najel Monteiro
  1. Newschevron right
  2. Yorbi (30): "Met mijn kledingmerk wil ik jongeren een kans bieden om zichzelf te ontwikkelen"

"In 2020 stopte ik met mijn hbo-studie en kort daarna verloor ik mijn baan als nachtreceptionist. Toen ben ik bij mezelf te rade gegaan wat ik precies wilde doen. Hoewel ik sinds 2014 actief ben als freelance grafisch designer, was ik op zoek naar meer vastigheid, waardoor ik had gesolliciteerd bij een creatief bureau als grafisch designer. Gelukkig werd ik toen aangenomen en al na drie weken kreeg ik de kans aangeboden om het kledingmerk Hedone Apparel over te nemen van het bedrijf waar ik werkte.

Het idee achter het merk sprak me meteen aan, omdat het iets is waar ik zelf ook achter sta. Het idee is namelijk om met behulp van een kledinglijn jongeren bewust te maken van de impact van recreatief drugsgebruik. Het kan er namelijk toe leiden dat je juist bijdraagt aan drugscriminaliteit. Tegelijkertijd is het merk ook in het leven geroepen om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te behoeden van een leven in het criminele circuit.

Met dit merk wil ik jongeren laten zien dat je ook geld kunt verdienen door kleding te verkopen, te ontwerpen of door model te staan voor een merk. Zo heb ik bijvoorbeeld samengewerkt met jongeren die model hebben gestaan voor mijn kledinglijn. Vaak zie je dat er dan echt een wereld voor ze opengaat, omdat ze daardoor een nieuwe manier hebben ontdekt om geld mee te verdienen.

Om jongeren een kans te geven binnen mijn bedrijf geef ik in samenwerking met een aantal andere partijen ook workshops waarbij jongeren van alles leren over de fashionindustrie: van ontwerpen tot aan styling en fashionfotografie. In eerste instantie waren deze workshops vooral bedoeld om jongeren een kans te bieden om hun creativiteit te uiten. Op een gegeven moment hadden we zoiets van: hoe dope zou het zijn als we hun designs daadwerkelijk kunnen uitbrengen en hen kunnen meenemen in het productieproces? Op die manier krijgen ze alle tools mee om bijvoorbeeld binnen mijn bedrijf aan de slag te gaan of zelf een eigen kledinglijn te starten.

De workshops zijn overigens niet alleen bedoeld als creatieve uitlaatklep, maar ook als een manier om jongeren bekend te maken met duurzaamheid en de circulaire economie. Duurzaamheid in de fashionindustrie vind ik persoonlijk erg belangrijk en als we jongeren kunnen leren om hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden, wordt iedereen daar beter van. Zowel het bedrijf als de consument krijgen zo als het ware een betere deal.

Op dit moment is mijn belangrijkste doel om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden om zichzelf op professioneel gebied te ontwikkelen. Momenteel doe ik alles omtrent het kledingmerk zelf, maar ik hoop dat mijn bedrijf binnen vijf jaar in zoverre gegroeid is dat ik jongeren kan gaan aannemen en hen uiteindelijk ook doorgroeimogelijkheden kan bieden.

- Yorbi (30)

Close Up

We zijn benieuwd naar het onvergetelijke, inspirerende, ontroerende of onvoorstelbare verhaal dat jou heeft gemaakt tot wie je nu bent. Wil jij je verhaal delen? Meld je hier aan!

Ster advertentie
Ster advertentie