logo
Entertainment

Deze kids verdienen miljoenen op YouTube

bron: YouTube: Like Nastya Vlog
  1. Newschevron right
  2. Deze kids verdienen miljoenen op YouTube

Dat er geld te verdienen valt met YouTube is niks nieuws, maar dat tegenwoordig een achtjarig mannetje de meest verdienende YouTuber is, dat is wel nieuw. Ryan Kaji begon zijn kanaal toen hij drie jaar oud was. Het is nu vijf jaar later en de Amerikaanse jongen verdient 23 miljoen euro per jaar met YouTube. Dat staat in een lijst die Forbes deelde met de top 10 best betaalde YouTubers met, op plek een en drie, twee kids die samen miljoenen mensen bereiken.

Like Nastya

Op de derde plek staat de 5-jarige Russische superster Anastasia Radzinskaya. Ze heeft een aantal kanalen en die zijn samen goed voor ongeveer 100 miljoen abonnees, meer dan 42 miljard views en ongeveer 16 miljoen euro per jaar. Het meisje is geboren met een hersenverlamming en de doktoren waren bang dat ze nooit zou kunnen praten. Om de familie op de hoogte te houden van alle operaties zijn haar ouders een YouTube-kanaal begonnen. De video’s op het kanaal gaan over typische kinderdingen; afspreken met vriendinnen, kleuren, noem het maar op. Haar best video is 770 miljoen keer bekeken, dat was een uitstapje naar de dierentuin met haar vader.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ryan’s World

De echte stunter is Ryan Kaji, hij heeft dit jaar het meest verdiend aan YouTube van de hele wereld. Toen Ryan drie jaar oud was, begon hij zijn kanaal onder de naam Ryan’s Toy Reviews waar hij speelgoed uitpakt met de aanmoediging van zijn moeder. Tegenwoordig heet zijn kanaal Ryan’s World post hij onder andere scheikunde experimenten en andere educatieve video’s. Daarnaast heeft de jongen samenwerkingen met Walmart, Make a Wish, Nickelodeon en Hulu op zijn naam staan. Als echte speelgoedkenner heeft hij naast een kledinglijn ook een eigen speelgoedlijn. Ryans best bekeken video is inmiddels 1,9 miljard keer bekeken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Mijn dochter de vlogger

Het is natuurlijk de vraag of het goed is voor een kind om zo druk bezig te zijn met het maken van video’s en of het niet gewoon kinderarbeid is. In de documentaire ‘Mijn dochter de vlogger’ die eerder dit jaar uitkwam, zie je de andere kant van de industrie. Zo zie je dat het niet de kinderen, maar vooral de ouders zijn die heel graag willen dat het kanaal van de kids groeit. Naar aanleiding van een aflevering van #BOOS zijn er discussies geweest in de Tweede Kamer en wordt er gezocht naar een oplossing. Ook YouTube heeft aangekondigd het minder makkelijk te maken om geld te verdienen aan video’s die gericht zijn op kinderen.

Ster advertentie
Ster advertentie