FunX

Renske (25) is songwriter: "Ik kreeg een gouden plaat voor 'Van Mij Zijn'"

foto: Privéfoto
  1. Newschevron right
  2. Renske (25) is songwriter: "Ik kreeg een gouden plaat voor 'Van Mij Zijn'"

We genieten dagelijks van harde tunes op de radio, maar geven zelden credits aan de songwriters die de nummers hebben geschreven. Dat moet anders. Renske (25) schreef als songwriter mee aan de hit Van Mij Zijn van Katnuf, waarvoor ze een gouden plaat kreeg. Ze vertelt hoe ze in de wereld van songwriting terecht is gekomen, hoe een studiosessie in zijn werk gaat en over de soms oneerlijke behandeling van songwriters in de muziekindustrie.

Quote

Songwriters krijgen heel weinig betaald vergeleken met producers en artiesten, dat vind ik oneerlijk.

Renske

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoe is de samenwerking voor Van Mij Zijn tot stand gekomen?
"Katnuf is net als ik bij Sony Music Publishing getekend. Hij had zelf samen met producer Yam en artiest en songwriter Dystinct al een hook en een pre-hook geschreven. Dat stukje heeft die vervolgens online gezet en dat ging viraal op TikTok, maar de rest van de tune was nog niet geschreven. Omdat die TikTok ineens viraal ging, lag de druk hoog om het nummer snel af te schrijven. Toen hebben ze mij gevraagd om dat te doen."

Met Van Mij Zijn hebben jullie een hit gescoord. Waar ligt dat aan denk je?
"Het is een heel 'simpel' nummer, maar er heeft best wat werk in gezeten. Het
grappige aan muziek is dat mensen denken dat je even snel iets schrijft. Maar wat mensen niet doorhebben, is dat je ook moet letten op de rustpunten in het nummer. Er zijn veel theoretische dingen waardoor een nummer catchy kan worden, zonder dat je echt begrijpt waarom. Het moet namelijk niet een soort 101Barz-sessie zijn waar je aan een stuk door spit."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wanneer schreef je je eerste nummer?
"Dat moet begin 2016 zijn geweest. Ik had wat mensen op bezoek in mijn studentenkamer en een van die guys was veel met muziek bezig. Ik hield er vooral van om te zingen en hielp hem af en toe bij het maken van liedjes. Hij had wilde plannen met zijn muziek, maar ik dacht er verder niet veel over na. Op dat moment wist ik niet eens dat songwriting een beroep was. Ik dacht dat iedereen die zanger is, ook liedjes schrijft.

Rond diezelfde tijd werd ik door twee jongens, een dj-duo, uitgenodigd om een clipshoot bij te wonen. Tijdens de opnames werd hun nummer afgespeeld en ik begon voor de lol te freestylen. Ik was maar wat aan het dollen, tot iemand vroeg: 'Kan je dit eens in de microfoon zingen?' Toen kwam er iets uit wat best wel hard was. Later hebben ze me vaker gevraagd om wat voor ze te schrijven."

Nu ben je als songwriter getekend bij Sony Music Publishing. Hoe ben je daar terechtgekomen?
"Dat ging eigenlijk bijna per toeval. Ik ging weer een keer wat schrijven voor dat dj-duo. Daar kwam ik Hoger tegen, een andere songwriter. Hij stelde voor om samen een keer een liedje te schrijven. Ik was helemaal niet bekend met het idee van samen een liedje schrijven, dus ik besloot een sessie met hem te doen. We schreven samen wat voor een dj en dat nummer werd gelijk gecut, wat betekent dat het nummer gereleast werd. Nu weet ik dat het best zeldzaam is dat een nummer zo snel wordt gecut.

Vanaf dat moment werkte ik steeds vaker met Hoger en op een gegeven moment vertelde hij me dat hij ging tekenen bij Sony Music Publishing, maar dat hij mij wel wilde meenemen. De mensen bij de uitgeverij wisten niet eens wie ik was, die dachten waarschijnlijk: ga maar proberen en we zien wel wat eruit komt. Eigenlijk heb ik vooral geluk gehad met Hoger."

Quote

Als songwriter moet je zelf contact leggen met artiesten, producers en andere songwriters.

Renske

Hoe ziet een deal bij Sony Music Publishing eruit?
"Het is de bedoeling dat je zelf veel sessies opzet en contacten legt met artiesten, producers en andere songwriters. Over het algemeen plan je die schrijfsessies ook zelf. Je kan werken met wie je wil, dat hoeft niet per se met artiesten die bij Sony Music Publishing getekend zijn. Het is alleen wel zo dat het zakelijke aspect van mijn deel van de song via Sony Music Publishing gaat."

Hoe gaat zo'n studiosessie in zijn werk?
"Soms krijg ik een beat opgestuurd en schrijf ik daar een melodie of tekst op. Bij andere tracks heb ik al een concept of losse melodieën bedacht wanneer ik aankom bij een sessie. Meestal komen we samen met een producer, een of twee schrijvers en een artiest. Ik werk het liefst met een vast team: producer Jasonxm en songwriter Kevin Bosch. Vervolgens wordt de beat gemaakt en dan werkt iedereen samen door te zeggen wat ze hard vinden en wat niet. En daar boorduur je samen op verder."

Quote

Een misconceptie over het proces van songwriting is dat een artiest achterover zit en zelf niks schrijft.

Renske

Schrijft de artiest mee aan het nummer?
"Over het algemeen is het de bedoeling dat je als songwriter de artiest helpt met het maken van een track. Als de artiest een concept heeft, dan gaat dat voor. Een misconceptie over het proces van songwriting is dat een artiest achterover zit en zelf niks schrijft. Meestal schrijven ze gewoon mee en geven ze veel sturing over wat ze wel of niet hard vinden."

Stel, je bedenkt van te voren een idee voor een nieuwe tune. Hoe zorg je dat je dat idee onthoudt voor een volgende studiosessie?
"Ik heb een lijstje met concepten in mijn telefoon. Dan schrijf ik een titel op en daaronder een conceptidee. Bijvoorbeeld: je bent verliefd op iemand, terwijl je weet dat diegene heel slecht voor je is. Vervolgens maak ik een soort woordweb. Melodieën neem ik vaak op in mijn spraakmemo-app."

Met welke artiesten heb je al gewerkt?
"De artiest waar ik tot nu toe het meeste succes mee heb gehad, is Katnuf. Voor het nummer 'Van Mij Zijn' heb ik een gouden plaat gekregen. Die krijg je wanneer een nummer 8,6 miljoen keer is beluisterd in Nederland. Verder heb ik ook liedjes geschreven voor artiesten als Sigourney K en Zoë Tauran, maar die nummers liggen nog op de plank."

Heb je ook een studie gedaan in de richting van muziek?
"Nee, ik heb vooral veel geluisterd naar mensen die beter zijn dan ik. Door de jaren heen heb ik veel mensen om me heen gehad die heel goed zijn in songwriting en me er van alles over hebben kunnen vertellen. Daarnaast heb ik veel opgezocht op YouTube, daar valt ook veel te leren. Het is vooral veel oefenen. Ik ben in 2016 begonnen met liedjes schrijven en doe het nu bijna 5 jaar serieus. Van Mij Zijn is mijn eerste hit. Het kost ook gewoon tijd."

Quote

De ene keer krijg ik drie maanden niks betaald en dan krijg ik ineens duizenden euro's voor een project.

Renske

Kun je leven van songwriting?
"Naast mijn baan als songwriter heb ik ook een andere parttime baan. Dat doe ik vooral voor de financiële stabiliteit. Je kan in principe wel leven van songwriting, maar je wordt ontzettend onregelmatig betaald. De ene keer krijg ik drie maanden niks en dan krijg ik ineens duizenden euro's voor een project."

Krijg je per song betaald?
"Nee, ik krijg een percentage van de muziekrechten. Als een nummer goed gaat, krijg je er meer voor betaald. Het is alleen oneerlijk verdeeld, want de producer krijgt wel betaald per nummer. Daarnaast krijgen producers en artiesten veel meer geld, omdat ze fysiek op een nummer te horen zijn. Dat zijn duizenden euro's per miljoen streams die songwriters mislopen, terwijl je zonder songwriter gewoon geen song hebt. Gelukkig begint de discussie over dit onderwerp wel op gang te komen, want een paar jaar geleden werd er amper over gesproken in Nederland. Toch blijft het een strijd. Ik kan er nooit vanuit gaan dat ik automatisch goed word betaald voor een klus. Daar moet ik altijd zelf om vragen."

Quote

Wat ik het allerleukst vind aan songwriting is dat je elke dag iets anders kan maken.

Renske

Denk je er wel eens over na om artiest te worden en naast schrijven ook te zingen?
"Ik heb er wel vaak over nagedacht, vooral qua geld verdienen, maar dat vind ik eigenlijk geen goede reden. Wat ik het allerleukst vind aan songwriting is dat je elke dag iets anders kan maken. Als je artiest bent, zit je toch wat meer in een hokje. Er zijn maar weinig artiesten die zo groot zijn dat ze echt kunnen maken wat ze willen. Ronnie Flex kan bijvoorbeeld doen wat hij wil, want hij zit al heel lang in de game. Hij kan gewoon een tune droppen met BLØF. Niet iedereen zou daarmee weg kunnen komen."

Welke andere songwriters inspireren je?
"Ken je Fouradi nog? Wanneer is de laatste keer dat je iets van hem hebt gehoord? Van buitenaf lijkt het alsof hij een paar jaar succes heeft gehad en daarna van de radar is verdwenen. Maar Brahim Fouradi is al jaren een van de allerhardste songwriters van Nederland. Hij schrijft voor Zoë Tauran, Bilal Wahib en B-Brave. Hij is wel een voorbeeld voor me. Daarnaast vind ik Isabel Usher ook heel hard. Ze is nu vooral bekend vanwege TikTok, maar de dingen die zij heeft geschreven zijn ook sick."

Wat wil je nog bereiken?
"Ik zou graag nog willen schrijven voor artiesten als S10 en Frenna. Ik wil heel groot worden in de Nederlandse scene. Ik houd vooral van pop, r&b/pop en afropop: eigenlijk zo'n beetje alles wat op FunX te horen is. Verder heb ik niet echt doelen voor hoeveel platen of streams ik wil behalen, ik wil vooral muziek blijven maken. Ik heb namelijk gehoord dat je eerste plaat het mooist is en dat het daarna allemaal een beetje normaal wordt. Mijn lange termijn doel is om te gaan werken in de talentontwikkeling."

Ster advertentie
Ster advertentie