FunX

Persbericht: FunX opnieuw op kop bij jongeren 15-25 jaar in de Randstad

  1. Newschevron right
  2. Persbericht: FunX opnieuw op kop bij jongeren 15-25 jaar in de Randstad
Spectaculaire groei internetradio onder jongeren.

Radiostation FunX is onverminderd het best beluisterde radiostation onder de ‘stadsjongeren’ in de Randstad in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. Uit grootschalig bereiksonderzoek, uitgevoerd door INTERVIEW NSS in maart 2005, blijkt dat de zender net als in 2004 voor deze doelgroep nr. 1 is: 21% van de jongeren luistert dagelijks naar FunX en laat daarmee Radio 538 (18%) en Yorin FM (8%) achter zich.

In de doelgroep 25-35 jaar is Radio 538 met een dagbereik van 20,5% onbetwist marktleider. Deze zender heeft ten opzichte van Sky Radio (dagbereik 11,5%) duidelijk positie in deze leeftijdsgroep ingenomen. FunX neemt in dit segment met 8,4% wederom de derde plaats in, waarmee het de best beluisterde publieke zender is.

“Uit dit luisteronderzoek blijkt dat FunX volwassen aan het worden is, de eerste hype is voorbij. De ‘early adaptors’ hebben ons snel gevonden, zonder dat we veel aan marketing en publiciteit hebben gedaan. De uitdaging is nu om een breder publiek in de grote steden kennis te laten maken met FunX. We starten daarom ook volgende week met een publiekscampagne via regionale en landelijke televisiezenders.”, aldus programmadirecteur Mezen Dannawi.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat internetradio in het algemeen een spectaculaire groei doormaakt. Vooral onder de jongste groep neemt dit een vlucht: één op de zes luistert online radio. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2004. Daarmee rukt internet hard op als aanvullend distributiemedium voor de radio naast ether en kabel. FunX telt inmiddels gemiddeld zo’n tienduizend luistersessies per dag via het internet, een verdrievoudiging ten opzichte van vorig jaar.

Het luisteronderzoek is, evenals in 2004, in opdracht van FunX uitgevoerd door onderzoeksbureau INTERVIEW NSS. Ruim tweeduizend jongeren in de leeftijd 15 tot 35 jaar uit de stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn face-to-face ondervraagd over hun luistergedrag. De steekproef is na weging representatief voor de jongerenpopulatie in de grote steden op leeftijd, geslacht, opleiding en herkomst.

Ster advertentie
Ster advertentie