Persbericht: BNN en FunX werken aan themazender FunX

2. Persbericht: BNN en FunX werken aan themazender FunX
BNN start nog voor de zomer in samenwerking met FunX als producent een nieuw landelijk themakanaal voor stadsjongeren. De twee partijen hebben daartoe een intentieovereenkomst getekend. Samen met de Publieke Omroep wordt onder de werknaam FunXL het ‘urban radio’ station voor FM, kabel, DAB en internet ontwikkeld, aansluitend bij de vier lokale edities van de Randstadzender FunX.

FunX produceert de landelijke radio-editie in opdracht van en onder de zendmachtiging van BNN. Op dit moment zijn beide partijen in overleg om inhoud en voorwaarden nader te bepalen. De nieuwsuitzendingen komen van NOS RTV. De zender zal vooralsnog een half jaar in deze vorm gaan draaien.

Ruurd Bierman, lid van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep, is blij met de samenwerking: “Hiermee krijgt een veelbelovend publiek media-initiatief voor jongeren een landelijk platform, samen met de natuurlijke partner BNN. We hopen met FunX als producent een belangrijke stap te hebben gezet in het beter bereiken van jongeren met de Publieke Omroep. Dat is onze wettelijke taak”.

Op dit moment is FunX al met de editie Amsterdam actief op diverse kabelnetten buiten de Randstad. Het is de bedoeling dat op deze kabelnetten de nieuwe, vijfde editie wordt geplaatst. De precieze startdatum van FunXL is nog niet bekend.

De Publieke Omroep, BNN en FunX geven met deze samenwerking gehoor aan de wens van staatssecretaris Medy van der Laan en de Raad voor Cultuur om te gaan samenwerken in de totstandkoming van een landelijk ‘urban radio’ kanaal.