Naar homepage
FunX

De nieuwe reporter: Bij FunX is integratie geen issue meer

  1. Newschevron right
  2. De nieuwe reporter: Bij FunX is integratie geen issue meer
De publieke jongerenzender FunX is een hit. Met een wekelijks bereik van 41 procent onder jongeren is het het populairste radiostation in de Randstad. Het geheim: de luisteraars zelf hebben FunX nummer 1 gemaakt. Zij beslissen over de muziek en onderwerpen.

Programmadirecteur Mezen Dannawi pakt een mailtje van een luisteraar van zijn bureau. “Waarom zenden jullie niet ook in Tilburg uit”, leest hij voor, “alle andere zenders zijn gaar.” Wekelijks krijgt hij tientallen mailtjes als deze. FunX zendt uit in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag via de FM en landelijk via internet en richt zich op de grootstedelijke jeugd, waarvan de helft van niet-Nederlandse afkomst is. Uniek is de muziek die er wordt gedraaid: hiphop, rai, turkpop, r&b, latin en nog veel meer. Het is muziek die de jongeren uit de steden luisteren, een mix van stijlen en culturen. En dat is ook wat FunX wil zijn, een urban zender.

Maar de muziekkeuze is niet de enige succesfactor van FunX. Misschien nog wel belangrijker is dat de luisteraars overal over mogen meepraten en beslissen. Toen in 2002 staatssecretaris Rick van der Ploeg een etherfrequentie vrij wilde houden voor een radiostation voor grootstedelijke jongeren, hebben de initiatiefnemers van de vier lokale omroepen de traditionele werkwijze omgedraaid. “Wij zijn niet aan een vergadertafel gaan zitten om te bedenken wat we wilden, maar gingen direct de straat op en vroegen jongeren waar ze graag naar wilden luisteren. En weet je wat die jongeren zeiden toen we begonnen: ‘Spreek gewoon Nederlands, mijn vader kijkt naar de satelliet, dat is al erg genoeg.’ We vroegen ze naar hun muziekkeuze, naar onderwerpen, naar de kleur van het logo, naar de naam van de zender. De luisteraars hebben FunX bedacht. Wij zijn er voor en door alle jongeren in de steden. Dat is onze kracht.”

Dagelijks kiezen de jongeren op funx.nl hun favoriete muzieknummer. Als er een onderwerp wordt besproken geven ze zelf hun mening in programma’s als FunX Start, FunX Talk en Love Lounge, of op het forum of de poll van de website. De luisteraars worden niet als onderdeel van een etnische groep gezien, maar worden als individuen aangesproken. Zoals de slogan zegt: ‘FunX: Welkom bij jezelf.’ De luisteraar staat centraal, de interesse is oprecht.

Elke dag gaan FunX-reporters de straat op om aan jongeren te vragen – zonder microfoon - wat ze bezighoudt, wat er speelt. Schulden, relaties, files, seks, moord op Theo van Gogh, familie, games, kleding, Prinsjesdag: van alles. “Het gaat er niet om wat je vraagt, maar hoe je het vraagt. Jongeren hebben over alles een mening en zijn echt niet alleen bezig met hun mobieltje. Je moet ze als gelijkwaardigen benaderen. Wij praten nooit over jongeren maar mét jongeren, en dus is hier nog nooit een deskundige in de studio geweest. Het gaat erom hoe zij zelf over de onderwerpen denken. Ze hebben dezelfde leeftijd en interesses.”

Op het gebied van informatie brengt FunX kort de hoofdlijnen van het nieuws, daarnaast hebben ze het over onderwerpen die spelen bij de jongeren en in de stad. “Jongeren vinden de regio interessant, houden van dichtbij-nieuws.” Omdat FunX een publieke zender is, moet vijftig procent van de zendtijd besteed worden aan informatie, cultuur en educatie. In het begin werd dat percentage niet gehaald. “Wij waren fout en hebben daar een boete van tienduizend euro voor betaald. Nu houden we ons netjes aan de regels. Tegelijkertijd vind ik dat er gekeken moet worden naar deze regelgeving. Ik zou wel iets meer platen achter elkaar willen kunnen draaien.”

FunX brengt een positief geluid. “Medy van der Laan zei het laatst mooi: dit is de generatie mix. Kijk naar mezelf: ik ben een Antilliaan met een Libanese vader en woonachtig in Nederland. Ik heb van alles wat meegekregen en luister en kijk en naar van alles. Het hokjestijdperk is echt al lang voorbij.” Een allochtone omroep zijn ze dan ook niet, benadrukt Dannawi. “Het is een misverstand dat er alleen allochtonen naar ons luisteren. De verhouding is ongever twee staat tot een.”

Het verwijt dat FunX veel luisteraars heeft weggesnoept bij andere omroepen, wijst Dannawi van de hand. “Dit is een groep die vroeger nooit naar de radio luisterde.” TNO noemt in haar rapport de zender een multiculturele showcase en een voorbeeld in de communicatie met allochtone jongeren van uiteenlopende afkomst, die andere media maar moeilijk weten te bereiken. “Toen Van Gogh net was vermoord, belden journalisten op met de vraag wat wij ervan vonden. Maar wij wisten het ook niet. Vraag het de luisteraars, was onze reactie.”

FunX heeft een doelgroep herkend en erkend. FunX is je vriend. FunX is cool. Zo cool zelfs dat de zender niet verder kan groeien. Dannawi zou graag willen uitzenden in meer steden. “We botsen nu tegen grenzen, terwijl dit land deze zender zo goed kan gebruiken. Voor onze luisteraars, Marokkanen, Turken, Nederlanders, Antillianen, Kaapverdianen, noem ze maar op, is integratie geen issue meer, het is voor hen volstrekt normaal om met verschillende culturen samen te leven.”

Bron: De nieuwe reporter
Ster advertentie
Ster advertentie