Kimberley kwam in de problemen met Klarna: "Geef niet uit wat je niet hebt"
- News
- Kimberley kwam in de problemen met Klarna: "Geef niet uit wat je niet hebt"
Nu bestellen en pas over een paar weken betalen. Het lijkt een ideale oplossing voor als je nog wat maand over hebt aan het eind van je geld. In Start belde Fernando met Kimberly. Zij vertelde over haar ervaringen met bedrijven als Klarna en Afterpay en hoe ze ongemerkt in de problemen kwam.
Achteraf betalen? "Zo erg opgestapeld dat ik een rekening had van 800 euro"
800 euro
"Het is heel erg makkelijk", legt Kimberley uit. "Als je je geld nog niet binnen hebt en je weet dat het eraan komt, dan klik je op Klarna." Maar juist vanwege dat gemak kan het ook snel misgaan. "Het ging een keer bijna fout. Het was zo erg opgestapeld dat ik een rekening had (openstaan) van bijna 800 euro."
Ze vertelt hoe het zo ver kan komen: "Je krijgt herinneringen binnen en die komen wel vaker, maar die raken zoek in je mail of in de app dus je ziet ze (die herinneringen) niet meer. Maar als je dan op een gegeven moment een brief binnenkrijgt van een incassobureau dan schrik je daar wel van."
foto: Shutterstock
"Doe het niet"
Als Fernando vraagt of ze nu dan ook "klaar is
met Klarna", zegt ze: "Het gaat echt met fases. Omdat het zo makkelijk
is, is het moeilijk om te stoppen. Ik ben heel eerlijk, als er Klarna staat, klik ik negen van de tien
keer daarop. Je weet gewoon: 'Het is er, je doet het elke keer en je komt er gewoon mee weg.'"
Als advies wil ze meegeven: "Doe het niet. Als je het geld niet hebt, moet je het gewoon niet uitgeven. Vooral als je merkt: 'Ik begin krap bij kas te zitten.' of 'Ik kom in de problemen.' Praat erover met je vrienden en houd elkaar accountable. Check bij elkaar in. Dat doe ik ook met vriendinnen en dat helpt wel." Fernando vult aan: "En blijf een beetje weg van Instagram en denk niet dat je alles kan kopen wat je ziet!"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.