OMG

Tim's column: ontsla Matthijs van Nieuwkerk!

  1. Newschevron right
  2. Tim's column: ontsla Matthijs van Nieuwkerk!

Ja maar, alle muziek die de nieuwe generatie rappers van New Wave uitbrengt gaat minstens goud en meestal platina of zelfs dubbel platina. Shit, Beyoncé, je weet wel, Queen B, bracht haar album uit en stond op nummer 1 in de album charts. Iedereen dacht dat Drake haar de week erop van nummer 1 zou knallen. Dat gebeurde ook in bijna alle landen, behalve in Nederland. Daar knalde Broederliefde naar nummer 1 in 1 keer.

Dat een album in 1x naar nummer 1 gaat, dat zijn unieke dingen, zeker Nederlandse albums. En als je je dan bedenkt dat we praten over acts die zichzelf hebben moeten groot maken zonder steun van de radio, zonder backing van de grote publieke stations die er zijn om ons allemaal te bedienen van de juiste content, per doelgroep. Dan kan je concluderen dat dat echt keihard is. Blijkbaar is radio niet meer nodig.

Natuurlijk zou het voor de inkomsten van de heren fijn zijn als de grote zenders van Nederland ze de juiste airplay geven, dat komt zo lekker terug op je Buma afrekening. Maar ja, met al die shows door het hele land lopen ze wel binnen. En dat allemaal doordat de jeugd hun ooit vond op Youtube. Dat in combinatie met het 4G netwerk en het meetellen van Spotify voor de charts, heeft pijnlijk zichtbaar gemaakt hoe groot de invloed van de jeugd en de jong volwassenen is op de consumptie van media.

Ook vloggers worden steeds populairder. Steeds meer jonge enthousiaste TV makers pakken een cameratje en filmen de dingen waar ze mee bezig zijn. Of ze gaan op pad om pranks uit te halen of ze stellen rake vragen aan het publiek op straat. Een account als Supergaande verzamelt in een kleine 3 a 4 maanden meer dan 65.000 leden. Ik denk dat er maar weinig omroepen in het publieke bestel zitten die zoveel leden hebben.

Er zit alleen wel een probleempje in het vloggen op youtube. Je moet er wel heel erg van houden, want met een team van 3 man, is het lastig overleven op Youtube money. Een miljoen views geeft je een euro of 800 en de gemiddelde youtube vlogger is al echt heel blij als ze de 100.000 views per filmpje pakken. Dat bekent dat je 80 euro bruto pakt met 3 personen op 1 filmpje. Dan moet je je materiaal, je eten en je reiskosten nog betalen.

Kortom, daar loop je niet op binnen. Maar als je het echt goed doet, kan je hopelijk wat product placements pakken en wat sponsorgeld. Maar de familie Knol bedragen, die zijn maar voor weinig weg gelegd. De broer van Enzo pakt 17 miljoen views per maand, dan is het leuk eten. Die weigeren zelfs aanbiedingen om met TV samen te werken, die hebben de TV helemaal niet nodig, net als dat Ronnie geen radio nodig heeft.

Maar al die andere youtubers, hoe moeten die eten dan? Nou, als de NPO nou Matthijs van Nieuwkerk aan de kant schuift met zijn achterhaalde programma voor Twitter klagers en andere zogenaamd cultureel geschoolde figuren. Van zijn salaris van 580.000 euro kan je 7 vloggers een jaarsalaris van 60.000 bruto geven. Wedden dat je dan veel meer TV krijgt dan 20 minuten DWDD per dag. En dan is er misschien ooit nog iemand van onder de 20 die vrijwillig de TV aanzet en naar een programma op de NPO kijkt.

Ster advertentie
Ster advertentie