Diesel-jas met 'Faggot' erop zorgt voor stortvloed aan commentaar
- News
- Diesel-jas met 'Faggot' erop zorgt voor stortvloed aan commentaar
Een jasje uit de laatste collectie van Diesel is enorm in opspraak geraakt, omdat op het jack de tekst 'Faggot' (flikker) gedrukt staat. Verontwaardigde Twitter-gebruikers roepen op tot een boycot van het provocerende jack en geven aan dat zij zich gekwetst voelen door de 'overduidelijke homofobie'.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'draag haat met trots'
De collectie werd al in september gepresenteerd, maar wordt nu pas opgepakt door het grote publiek. In september presenteerde het merk de collectie met de naam 'Hate Couture'. Volgens het merk willen zij 'haatberichten ontkrachten door ze te dragen met trots'. Onder andere Nicki Minaj werkte mee aan de campagne.
cyberpesten
Op andere kledingstukken stonden onder andere de woorden 'Fuck You' en 'Diesel is not cool anymore' gedrukt. Volgens het merk is ook het jasje met 'Faggot' dus alleen maar goed bedoeld, omdat ze aandacht willen genereren voor cyberpesten.
misplaatst
Maar de kritische Twitteraars vinden de tekst op het jasje volledig misplaatst. Als je los naar de kledingstukken kijkt - zonder de reclame gezien te hebben - lijken de kledingstukken namelijk vooral heel kwetsend. En lang niet iedereen zal de boodschap achter de kledingstukken begrijpen.
"Schaam je Diesel. Je kunt haat niet verbergen, maar je kunt het ook niet 'cool' maken. Velen die hatelijke reacties krijgen blijven niet ongeschonden. Sommigen van ons overleven door haat geïnspireerd geweld niet eens. Jullie zijn geldwolven. Boycot deze lijn!", schrijft een boze Twitteraar.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
duur
Andere mensen zijn ook boos over de prijs voor het jasje, dat bijna 400 euro kost. Volgens hen hoort zo'n hoge prijs totaal niet bij de LGBTQ'ers (die de jas dan zouden dragen) en die al tijden strijden tegen kapitalisme.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
fatshaming
Met de campagne is het merk in dezelfde val getrapt als de online winkel Revolve, die in de zomer een soortgelijke collectie lanceerde met beledigende opmerkingen op truitjes. Veel mensen reageerden toen met afschuw op een truitje met de tekst: "Being fat is not beautiful, it's an excuse", dat in de webshop werd gedragen door een superslank model.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ook dat merk verdedigde zichzelf door te zeggen dat het ging om quotes die ooit gezegd zijn tegen of over bekende vrouwen. Het citaat op het truitje werd bijvoorbeeld gezegd tegen plus-size model Paloma Elsesser. De bedoeling van de bedrukking was om aan te tonen dat zulke teksten niet kunnen, maar ook deze poging werd door het grote publiek niet gewaardeerd. Revolve haalde het truitje direct offline.
geleerd
Je zou denken dat Diesel wellicht geleerd zou hebben van het Revolve-drama, maar dat is niet gebeurd. Of de 'Flikker'-jas na de stortvloed aan commentaar nog steeds verkocht zal worden is nog maar de vraag. Het lijkt er op dat Diesel het jasje van de website heeft gehaald.
Lees ook
OMG
Vierjarige bestelt voor 2500 euro aan Spongebob-ijsjes: crowdfunding voor moederOMG
Vrouw gooide per ongeluk het Bitcoin-fortuin van haar ex weg: "569 miljoen pond"OMG
Amerikaanse man heeft zijn dood 'gefaket' om vermoedelijk naar vrouw in Oezbekistan te gaanOMG
Man krijgt schadevergoeding van bijna twee ton na valse beschuldiging van oplichting