Naar homepage
FunX Rotterdam

Drugsbendes infiltreren massaal bedrijven in de Rotterdamse haven

foto: ANPfoto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Drugsbendes infiltreren massaal bedrijven in de Rotterdamse haven

Rederijen (havenbedrijven) in de Rotterdamse haven zijn massaal geïnfiltreerd door handlangers van internationale drugsbendes. Dat meldt NRC op basis van een interview met districtschef van de Zeehavenpolitie Jan Janse. Hij stelt dat het probleem groter is dan mensen denken.

Handlangers op belangrijke posities

Uit onderzoeken van de Zeehavenpolitie blijkt dat drugsbendes continu internationale rederijen in de Rotterdamse haven infiltreren en hun handlangers op belangrijke posities binnen deze bedrijven weten te krijgen. Het gaat daarbij voornamelijk om grote rederijen, zoals Maersk, MSC, Hapag Lloyd en CMA CGM die op Zuid-Amerika varen. Dat is niet waar de corruptie eindigt, want ook containerterminals en transportbedrijven zijn volgens Janse 'op grote schaal' gecorrumpeerd. "De corruptie in de haven beperkt zich allang niet meer tot de douane en is veel groter dan mensen denken", aldus Janse.

'Uithalers'

Als distributieland speelt Nederland een centrale rol in de Europese cocaïnehandel. Veel drugs worden door zogenoemde 'uithalers' het haventerrein afgevoerd nadat de containers aan land zijn gebracht. Ondanks dat de haven beveiligd is met identificatiesystemen, hekken en toegangspoorten krijgen uithalers het nog steeds voor elkaar om toegang tot het haventerrein te krijgen. Volgens Janse kan dit alleen als iemand bij de rederij je helpt. In 2020 heeft de Zeehavenpolitie ongeveer driehonderd uithalers gearresteerd. Ook werd vorig jaar een record van 40.900 kilo cocaïne in de haven in beslag genomen.

Hoeveelheid cocaïne vervijfvoudigd

Ondanks deze grote drugsvangst kan het Hit And Run Cargo (HARC)-team van de Zeehavenpolitie de groei van de drugssmokkel maar moeilijk bijbenen, waardoor ze genoodzaakt zijn om onderzoeken te laten lopen. De hoeveelheid onderschepte cocaïne is sinds 2014 vervijfvoudigd, terwijl het HARC-team met achttien man gelijk is gebleven. Dat zorgt ervoor dat veel relevante informatie gemist wordt. Ook stelt de districtschef dat de meeste grote havenbedrijven niet goed weten hoe ze met de corruptieproblemen om moeten gaan. Daarom vindt hij dat ze meer moeten samenwerken met de Zeehavenpolitie.

Ster advertentie
Ster advertentie