Up 2 Date

Instagram lanceert TikTok-concurrent Reels in Nederland

foto: Instagram
  1. Newschevron right
  2. Instagram lanceert TikTok-concurrent Reels in Nederland

Instagram is begonnen met de uitrol van Reels in Nederland. Reels is te gebruiken binnen de Instagram-app zelf en de functie wordt gezien als de grote concurrent van TikTok.

Reels

In Reels is het mogelijk om korte en creatieve filmpjes te maken (maximaal 15 seconden) met muziek op de achtergrond. Ook kan je allerlei filters en effecten gebruiken om je video nog extra op te pimpen. Het verschil met Stories? Stories richt zich voornamelijk op het delen van korte stukjes uit je dagelijks leven. Bij Reels gaat het dus vooral om entertainment, precies zoals bij TikTok.

Gestolen idee?

Het is niet de eerste keer dat Instagram het idee van een ander platform als het ware overneemt. Zo werd vier jaar geleden Instagram Stories geïntroduceerd, wat veel overeenkomsten heeft met Snapchat. De populariteit van Snapchat daalde dan ook nadat Stories beschikbaar werd.

Of dat nu door Reels ook met TikTok zal gebeuren, is nog maar de vraag. Facebook, het moederbedrijf van Instagram, probeerde al eerder de strijd aan te gaan met TikTok door Lasso uit te brengen. Dat werd helaas niet zo'n groot succes, waarna Facebook er vorige maand mee besloot te stoppen. Volgens Robby Stein van Instagram wordt TikTok in ieder geval niet helemaal gekopieerd.

"Ik denk dat TikTok ontzettend veel credits verdient voor het populair maken van dit format. Het is geweldig. Maar uiteindelijk zijn twee producten niet altijd hetzelfde. Ook die van ons niet."

Trump versus TikTok

De lancering komt op een moment dat het Chinese TikTok zwaar onder vuur ligt in de Verenigde Staten. Zo gaf president Trump aan de app te willen verbieden. Volgens de VS is de app een gevaar voor de nationale veiligheid omdat de ontwikkelaar van TikTok, ByteDance, veel informatie binnenhaalt over Amerikaanse burgers. De VS is bang dat deze informatie wordt doorgezet naar Chinese overheid.

Volgens producthoofd van Instagram, Vishal Shah, is de timing simpelweg 'toevallig', zo laat hij weten tegenover Bloomberg. "We hadden het gevoel dat Reels veel potentie heeft en we kwamen er al snel achter dat veel mensen dat ook vinden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie