Up 2 Date

#Doeslief: nieuwe SIRE-campagne roept op wat aardiger voor elkaar te zijn

  1. Newschevron right
  2. #Doeslief: nieuwe SIRE-campagne roept op wat aardiger voor elkaar te zijn

Caissières negeren, ov-medewerkers bespugen en haatberichten de wereld insturen. Het gebeurt volgens een nieuwe campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame) veel te vaak. In de reclamecampagne, waarin de hashtag #Doeslief centraal staat, roept SIRE op om wat aardiger voor elkaar te zijn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Onaardig

Uit een onderzoek van SIRE is gebleken dat 49% van de Nederlanders vindt dat het de verkeerde kant opgaat en ziet dat de samenleving steeds meer verhardt en uiteengedreven wordt. Uit cijfers die de stichting verzameld heeft, blijkt dat er in 2018 maar liefst 146.571 scheldtweets met het woord 'kanker' verstuurd zijn, dat 37% van de ov-medewerkers wel eens wordt getreiterd door passagiers en dat jaarlijks 8% van de ov-medewerkers is bespuugd.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Liever doen

“Met de #DOESLIEF campagne hopen we dat mensen zich realiseren dat onaardig gedrag nergens voor nodig en kwetsend voor de ander is," zegt Lucy van der Helm, directeur van SIRE, in een persbericht. Als onderdeel van de campagne gaat de stichting op 7 maart een dag lang reageren op onaardig gedrag op social media.

SIRE

SIRE is een Nederlandse stichting die in 1967 door zes reclamemakers werd opgericht en reclame maakt over maatschappelijke problemen. In tegendeel tot wat veel mensen denken, is de stichting niet van de overheid. Niet alle campagnes vallen in goede aarde. Zo ontstond er in 2017 een flinke ophef over de campagne 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?', waarin de stichting waarschuwde voor het gevaar dat jongens teveel afgeremd worden in hun ontwikkeling.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie