Up 2 Date

Spotify-CEO reageert op racistische uitspraken van podcastmaker Joe Rogan

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Spotify-CEO reageert op racistische uitspraken van podcastmaker Joe Rogan

Spotify-CEO Daniel Ek heeft in een interne memo gereageerd op de racistische uitspraken van Joe Rogan in zijn podcast The Joe Rogan Experience. In de brief aan zijn personeel zegt Ek dat hij zich distantieert van de uitspraken van Rogan, maar dat hij het niet verstandig vindt om de podcastmaker het zwijgen op te leggen.

Duidelijke richtlijnen

"Ik wil een punt heel duidelijk maken: ik geloof niet dat Joe het zwijgen opleggen de oplossing is. We zouden duidelijke richtlijnen moeten hebben en actie moeten ondernemen wanneer grenzen worden overschreden, maar mensen cancelen is niet de juiste manier", schrijft Ek in een e-mail.

Onlangs ging een videocompilatie van The Joe Rogan Experience viral waarin Rogan meermaals het N-woord gebruikt. Naar aanleiding daarvan besloot de podcastmaker tientallen afleveringen offline te halen en zich te verontschuldigen voorzijn uitspraken. "Ik gebruik het nooit om racistisch te zijn, want ik ben geen racist, maar wanneer je je in een situatie bevindt waar je moet vertellen dat je geen racist bent, heb je het eigenlijk al verkloot", aldus Rogan.

Spijt

Ek schrijft verder in de brief aan het personeel dat het hem spijt dat de controverse rondom de podcast van Joe Rogan zo'n grote impact heeft op velen binnen het bedrijf. Ook zegt hij dat Spotify "100 miljoen dollar gaat investeren in het licenseren, produceren en promoten van muziek en audiocontent van gemarginaliseerde groepen".

Desinformatie over covid-19

Spotify ligt al enige tijd onder vuur, omdat het bedrijf de podcast van Joe Rogan aanbiedt. In de podcast The Joe Rogan Experience trekt Rogan de werking van vaccins in twijfel en vertelt hij dat hij voor de behandeling van corona ivermectine had geslikt, een geneesmiddel tegen parasieten. Verschillende artiesten besloten daarom hun muziek van de streamingdienst te verwijderen.

Inmiddels heeft het bedrijf maatregelen genomen om desinformatie over het coronavirus tegen te gaan. Zo wordt er voortaan bij elke podcast waarin het coronavirus wordt besproken, verwezen naar een zogenaamde 'Gids voor COVID-19' met meer informatie over het virus dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek.

Ster advertentie
Ster advertentie