Facebook en Instagram doen Zwarte Piet in de ban
- News
- Facebook en Instagram doen Zwarte Piet in de ban
Facebook en Instagram staan foto's en video's van Zwarte Piet niet langer toe. Dat heeft Facebook dinsdag bekendgemaakt.
Niet langer welkom
Foto's, tekeningen en filmpjes met Zwarte Piet zijn vanaf nu niet meer welkom op de social media kanalen. Zodra er een melding binnenkomt van een Zwarte Piet op een foto of video, wordt deze per direct verwijderd. Wanneer gebruikers meerdere keren de fout ingaan, kunnen zij een blokkade riskeren.
Karikaturen
Facebook stelt dat het gaat om afbeeldingen met "discriminerende stereotyperende kenmerken", op Facebook zelf en op dochterdienst Instagram. "Facebook vindt het niet aanvaardbaar dat mensen zich gediscrimineerd of onveilig voelen door bepaalde berichten. Sinterklaas is een feest voor iedereen", stelt het platform bij de NOS. Bij die stereotypes gaat het bijvoorbeeld over zwarte schmink, grote lippen en een pruik met krullen. De afbeeldingen van Zwarte Piet zullen niet automatisch verwijderd worden. Medewerkers van Facebook zullen eerst kijken naar de context en de betekenis van de foto. Op basis daarvan wordt beslist of de foto wordt verwijderd. Ook wordt er gescand op andere karikaturen of stereotypen, zoals een Joodse karikatuur.
Roetveegpieten
De afbeeldingen van Zwarte Piet zullen niet automatisch verwijderd worden. Medewerkers van Facebook zullen eerst kijken naar de context en de betekenis van de foto. Op basis daarvan wordt beslist of de foto wordt verwijderd. menselijke beheerders moeten bij elk geval kijken naar de context. "Facebook vindt het niet aanvaardbaar dat mensen zich gediscrimineerd of onveilig voelen door bepaalde berichten. Sinterklaas is een feest voor iedereen", aldus het platform. Schoorsteenpieten zijn wel toegestaan.
Belang Facebook
Facebook heeft een belangrijke rol gespeeld in de Nederlandse Zwarte Pieten discussie, zowel bij voor- als tegenstanders. Zo wist de Facebookpagina 'Pietitie', een pagina die in het leven werd geroepen voor het behoud van Zwarte Piet, in een recordtijd 2 miljoen likes te generen. Anderzijds gebruikte anti-Piet activisten Facebook als platform om hun boodschap te verkondigen.