Up 2 Date

Pistache-hype kan Syrië helpen om het land beter te maken

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Pistache-hype kan Syrië helpen om het land beter te maken

Dubai-repen, pistache-oliebollen, pistache-ijs en pistachecroissantjes, you name it. Pistache was de afgelopen tijd echt overal. En terwijl de hele wereld losgaat op die smaak, hopen ze in Syrië dat deze hype het land ook een economische boost geeft. 

Geen nieuwe hype

Wereldwijd lijkt pistache een nieuwe hype, maar in het Midden-Oosten is het al eeuwen een vaste smaak in allerlei gerechten. En het blijft daar niet bij: in landen als Syrië groeien ook de pistachebomen zelf. Volgens de Syrische Kamer van Koophandel is pistache het populairste product dat het land naar het buitenland exporteert, schrijft de NOS. 

Syrië

Vroeger waren Syrië, Iran en Turkije heel belangrijk voor de export van de pistachenoot, maar tegenwoordig komt een groot deel van de noten vanuit Californië, in de Verenigde Staten. Voor de oorlog in 2011 stuurde Syrië 63.000 ton pistachenoten naar andere landen. Nu is dat nog maar de helft. Door de oorlog zijn de pistachevelden waar de bomen staan heel erg beschadigd.

Pistachenoot  

Na jaren ellende en oorlog gaat het weer wat beter met het land. In het land golden sancties. Dat betekent dat andere landen hen dingen verboden, zoals spullen kopen of verkopen, maar die worden nu stap voor stap opgeheven sinds dictator Assad is gevallen. Dat is belangrijk, want door sancties kan het land geen producten exporteren en komt de wederopbouw niet op gang. In Syrië wordt gehoopt dat het door de interesse in pistache economisch beter zal gaan met het land. Mensen zijn wel bang dat de prijs door de populariteit heel erg omhoog gaat. 

Ster advertentie
Ster advertentie