Up 2 Date

Starbucks stopt met adverententies op social media vanwege haatreacties

foto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Starbucks stopt met adverententies op social media vanwege haatreacties

Starbucks stopt tijdelijk met betaalde advertenties op social media. In een aankondiging laat de koffieketen weten dat het social media wil boycotten omdat er niet genoeg gedaan wordt aan het stoppen van haatreacties.

Inclusief

Starbucks laat in een statement weten zich in te gaan zetten om de verspreiding van haatreacties tegen te gaan. De keten gaat gesprekken voeren binnen het bedrijf, met mediapartners en met burgerrechtenorganisaties. "We geloven dat er iets moet worden gedaan om online communities een inclusieve plek te maken waar iedereen zich welkom voelt. En we geloven dat zakelijke leiders en politici bij elkaar moeten komen om echte verandering te brengen."

Stop Hate For Profit

Hoewel Starbucks in de statement niet expliciet spreekt van Facebook, is de kans groot dat het wel specifiek over dit platform gaat. Naast Starbucks zijn er namelijk nog 160 bedrijven, waaronder Unilever en Coca Coli, die aan hebben gegeven in juli te stoppen met betaalde advertenties op Facebook. Deze adverteerders willen met hun Stop Hate For Profit-campagne druk op Facebook uitoefenen om een strikter beleid te voeren tegen racistische en haatdragende inhoud op het platform.

Ster advertentie
Ster advertentie