EMPWR

Vinh Nguyen: ''Samenwerken met familie? Zet ook dan alles op papier!''

foto: Vinh Nguyen
  1. Newschevron right
  2. Vinh Nguyen: ''Samenwerken met familie? Zet ook dan alles op papier!''

Laten we eerlijk zijn, meestal krijgen we alleen de succesverhalen en perfecte Instaposts te zien. Vraag jij je weleens af hoe bepaalde mensen succesvol zijn geworden? Welke struggles heeft diegene meegemaakt en wat heeft diegene moeten opofferen? In FunX EMPWR deelt Vinh Nguyen het verhaal achter zijn succes.


Who is he?

Vinh heeft twee maanden geleden de loempiakraam, Saigon King, van zijn ouders overgenomen. Samen met zijn neefje Khanh heeft hij de kraam in een compleet nieuw en modern jasje gestoken. Naast loempia’s verkopen ze nu ook Vietnamese broodjes en bubble tea. Vinh Nguyen is al langer dan tien jaar succesvol ondernemer op IT-gebied, daarnaast heeft hij sinds een paar maanden ook de loempiakraam Saigon King van zijn ouders overgenomen. Vinh heeft Ondernemerschap gestudeerd en beschrijft zichzelf als een sociale, out-of-the-box denkende jongeman.

Wie is jouw rolmodel op zakelijk gebied en waarom?

''Mijn rolmodellen zijn Steve Jobs en Elon Musk. Het zijn exceptionele ondernemers, die exceptionele prestaties hebben geleverd.''

Quote

Als je grote dromen hebt voor jezelf, moet je ook grote rolmodellen hebben om deze dromen te helpen verwezenlijken.

Wat zijn de hoogtepunten uit je carrière?

''Dat de games van mijn IT-bedrijf MadRabbit in het eerste jaar een paar miljoen keer zijn gedownload. Ook hebben deze in verschillende toplijsten gestaan. En ondanks dat we net zijn geopend met Saigon King moet ik zeggen dat ik dit ook als een hoogtepunt zie. Het was een grote uitdaging hoe het concept zou lopen tijdens de lockdown, omdat de horeca het erg moeilijk heeft. Desondanks hebben wij naar omstandigheden deze twee maanden goed gepresteerd, we hebben lange wachtrijen en zijn al een paar keer uitverkocht geweest. Ook hebben we veel media-aandacht gekregen vanuit de gemeente, nieuwssites, vakbladen en ook onze social media zijn enorm gegroeid in twee maanden tijd.''

Wat heeft jou gemotiveerd de zaak van je ouders over te nemen?

''Mijn ouders hebben vijftien jaar lang een loempiakraam gehad. Op een gegeven moment werden zij te oud en wilden ze ermee stoppen. Ik vond dit zonde, na alles wat zij in vijftien jaar hebben opgebouwd. Ik besloot daarom om het over te nemen, ook omdat ik ideeën had om het in een nieuw concept te gieten.''

Quote

Take a risk or lose the chance!

Wat zou je aanraden aan mensen die een familiebusiness runnen of hierin ondernemen?

''Saigon King run ik samen met mijn neefje en wij hebben alles op papier gezet met concrete afspraken. Dit was niet het geval bij de oprichting van MadRabbit. Dit deed ik samen met mijn broertje. De samenwerking verliep lang goed, totdat mijn broertje ermee wilde stoppen. Wij hadden geen concrete afspraken gemaakt over hoe we zoiets gingen regelen met betrekking tot financiële verdeling bij stoppen, opzegtermijn, overdracht, etcetera. Dit leidde helaas tot onenigheid tussen mij en mijn broertje.

Ik raad echt iedereen aan om afspraken op papier te zetten, hoe goed je relatie met je familielid ook is. Ga niet denken 'bij ons is zoiets niet nodig, wij zijn anders'. Je weet gewoon niet hoe de samenwerking in de toekomst gaat zijn en je wil niet dat dit leidt tot een slechte relatie met je familielid. Gelukkig is dit bij ons uiteindelijk goed gekomen, maar we hebben zeker slechte fases gekend.''

Hoe ervaar je werken met familie?

''Het lastige aan werken met familie is alles zakelijk proberen te houden. Je hebt een persoonlijke band met elkaar die hechter is dan met normaal personeel. Als persoonlijke issues zich mengen met zakelijke issues is dit vaak ten nadele van het bedrijf. Het vinden van een juiste balans hierin is daarom erg belangrijk. Aan de andere kant is de persoonlijke band die je met elkaar hebt ook weer een voordeel en kan het versterkend werken.''

foto: Saigon King

Wat is het 'geheime ingrediënt' van de zaak?

''Er is geen geheim ingrediënt, maar je moet de juiste balans vinden en exceptioneel proberen te zijn in alle zes P’s. Streef naar excellence in: product, prijs, plaats, promotie, personeel en presentatie van je bedrijf.''

Waarin verschillen jij en je moeder op het gebied van ondernemerschap?

''Mijn moeder heeft als vluchteling vanuit Vietnam in een nieuw land haar uiterste best gedaan om een bedrijf te runnen vanuit de kennis die ze had, in een land waar ze niet alle regels weet. Ik ben hier geboren en heb een aansluitende opleiding gevolgd om te doen wat ik nu doe.''

Zie je verschillen tussen 'de oude garde' en 'the new wave entrepreneurs'?

''Ja, de oude garde weet vaak niet goed om te gaan met social media, hun online presence en wat hier precies uit te halen is voor hun bedrijf. Bij de oude garde worden social media vaak niet gebruikt of worden ze gezien als randactiviteit. Ze hebben bijvoorbeeld een restaurant met een Facebookpage of Instagramaccount waar zelden iets op gepost wordt. De new wave ondernemers zien hun social media vaak als een net zo belangrijk onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten, terwijl dit bij de oude garde vaak niet het geval is.

Of je nu een winkel, discotheek, kapperszaak of restaurant hebt, de wereld is in elke bedrijfstak al jaren digitaal. De nieuwe garde ondernemers ziet dit wél als onderdeel van hun bedrijfsvoering. Je klanten zitten online. Als je niet meegaat, loop je uiteindelijk achter.''

Quote

Creëer belevenis. Niet alleen in je bedrijfspand, maar ook online.

foto: Saigon King

Wat maakt de jonge ondernemer succesvol?

''De jonge ondernemer die succesvol is kent zijn eigen sterktes en zwaktes door en door en weet zijn zwaktes te compenseren door zelf meer kennis op te doen, of door met mensen te werken die juist op dat vlak sterk zijn. Een succesvolle ondernemer gedraagt zich niet alsof hij het allemaal al heeft gemaakt en alles al weet. Hij staat open om te leren van anderen. Een ondernemer die doet alsof hij alles al weet, luistert niet en staat daarom stil in zijn groei en ontwikkeling.''

Quote

Elke jonge ondernemer maakt fouten, bij niemand gaat het meteen perfect en dat is helemaal niet erg. Het gaat erom hoe je met je fouten omgaat: leer je ervan?

Is werken in de horecazaak van je moeder altijd jouw ambitie geweest?

''Van kleins af aan ben ik al betrokken bij de loempiakraam. Het leek mij altijd leuk om hier later iets mee te doen en de traditie voort te zetten. Maar mijn ambitie is vooral om ondernemer te zijn. Ik categoriseer mijzelf niet graag als ondernemer in één bedrijfstak en vind het juist leuk om in veel verschillende sectoren iets te ondernemen. Van elke sector leer je weer iets wat je kan meenemen in je volgende bedrijf. Mijn ervaring in de IT komt nu goed van pas bij Saigon King.''

Is de samenwerking met je neefje anders dan met 'normale' collegas? Wat vind je fijner?

''De samenwerking met mijn neefje is niet per se fijner. Om je bedrijf goed te kunnen runnen en te laten groeien is personeel één van de belangrijkste pijlers. Als ik anders zou omgaan met mijn familielid dan met 'normaal' personeel zit er al iets niet goed. De bedoeling is één hecht team te creëren en ook normaal personeel hoort hierbij.”

Quote

Om je bedrijf goed te runnen en te laten groeien is personeel één van je belangrijke pijlers.

Heb je gouden tips als het gaat om het runnen van een business?

''Wat je onderneming ook is, probeer te focussen op alle onderdelen van het runnen van een bedrijf. Streef ernaar om in elk onderdeel anders of beter te zijn dan je directe concurrenten. Te vaak zie je dat iemand met bijvoorbeeld een restaurant alleen focust op goed eten. Natuurlijk is dit belangrijk, maar het laten groeien van je bedrijf vereist meer.

Je promotie, personeel, financiën en presentatie zijn net zo belangrijk. Werk daaraan. Ben je in bepaalde dingen niet goed, zoek iemand die dit wel weet of probeer je zelf erin te verdiepen. Ook online is er enorm veel informatie te vinden.

Iedereen kan een bedrijf starten. Een pand huren of registratie bij de KVK is simpel. Maar een goed bedrijf runnen vereist kennis. Zoek deze kennis op.''

Quote

De end-goal is om Saigon King te laten groeien tot een begrip binnen onze doelgroep. Waar Bram Ladage het doet met patat, willen wij dit doen met loempia’s!

Wil je meer inspirerende verhalen lezen van ambitieuze jongeren? Check de pagina van FunX EMPWR.

Ster advertentie
Ster advertentie