Stijn van Hapert: ''Ik zocht contact met Soulja Boy om samen te werken''
- News
- Stijn van Hapert: ''Ik zocht contact met Soulja Boy om samen te werken''
Laten we eerlijk zijn, meestal krijgen we alleen de successen van ondernemers te zien, maar welke struggles heeft diegene meegemaakt? Wat heeft de ondernemer moeten opofferen? En welke lessen heeft zij geleerd? Van andermans fuck-ups en successen kun je leren. Deze week deelt Stijn van Hapert zijn verhaal.
Who is he?
Als creative director en graphic designer specialiseert Stijn van Hapert zich in onder andere in creative directing, grafisch ontwerp, branding en merchandise-ontwerp. Op jonge leeftijd begon Stijn al met het creëren van designs. Het in contact komen met zijn toenmalige favoriete rapper Soulja Boy heeft er niet alleen voor gezorgd dat Stijn met hem kon samenwerken, maar ook met andere grote internationale artiesten, onder wie Offset, Sean Kingston en Camila Cabello.
foto: Stijn van Hapert
Wie is jouw rolmodel op zakelijk gebied en waarom?
''Kanye West is sinds zijn album 'My Beautiful Dark Twisted Fantasy' (2010) altijd al een grote inspiratiebron voor mij geweest. Ik vind het erg tof hoe hij zijn concepten op zo'n grote schaal weet uit te werken én nog steeds enorm innovatief en creatief kan blijven. Denk aan het opstarten van de Yeezy’s, het samenbrengen van verschillende creatives voor zijn muziek en zijn werkmethode. Hij is een major factor geweest in mijn ontwikkeling tot creative director en graphic designer.''
Hoe ben je jouw business begonnen?
''Op mijn veertiende was ik enorm fan van Soulja Boy. Ik zocht naar verschillende manieren om met hem in contact te komen. Het viel mij toentertijd op dat hij via social media vooral veel contact had met producers, creators en designers. In de eerste instantie wilde ik muziek gaan produceren in de hoop dat we ooit samen konden werken. Ik had alleen de equipment niet en mijn drive was ook niet zodanig hoog dat ik dit wilde aanschaffen. Daarentegen was ik wel goed in photoshoppen. Dit kon ik gewoon vanuit huis doen en ik hoefde hier geen spullen voor aan te schaffen. Vervolgens benaderde ik hem via Instagram en Twitter maandenlang met designs. Uiteindelijk had ik zijn aandacht te pakken en kreeg ik de kans om aan meerdere projecten te werken.''
Ik stuurde Soulja Boy maandenlang designs. Uiteindelijk had ik zijn aandacht te pakken en kreeg ik de kans om aan meerdere projecten te werken.
''In eerste instantie begon ik met designen om in contact te komen met mijn toenmalige favoriete artiest. Maar daarna vond ik het zo leuk dat ik dacht: 'Hé, dit wil ik voor meer artiesten doen'. Vervolgens heb ik steeds meer mensen opgezocht en hen op dezelfde manier benaderd. Op die manier bouwde ik een portfolio op waarmee ik de muziekindustrie binnen kon treden. Ik ben dus erg klein begonnen en heb het steeds beetje bij beetje verder uitgebreid.''
Waar haal je inspiratie vandaan voor je designs?
''Vaak start ik elk design door fysiek te experimenteren. De inspiratie komt voornamelijk voort uit onverwachte 'foutjes' die tijdens het proces ontstaan. In 2019 heb ik een single cover ontworpen voor artiest Skylar Stecker. Op de cover zie je een glasplaat met daarin een barst. De barst is ontstaan nadat ik fysiek aan het experimenteren was. Het glas brak per ongeluk, maar het resulteerde toevallig in een sterker beeld wat goed samenging met de titel 'Don't Test Me'.
Vanaf een jonge leeftijd ben ik al bezig met de creatieve industrie en houd ik mij bezig met het ontdekken van verschillende technieken en tools. Hiervoor laat ik me graag inspireren door boeken en archieven die over kunst, cultuur en design gaan. Een aantal van deze boeken zijn: 'Ripped’ t-shirts from the underground', 'Koekrand' en 'Peter Savilla: Editions'. Het eerste boek gebruik ik voornamelijk als inspiratie voor groffe en fysieke afwerkingen in mijn werk. 'Koekrand' is een oud Nederlands punkmagazine. De vormgevers van deze krant hadden kleine budgetten en improviseerden voornamelijk met huis-, tuin- en keukenapparatuur. Dit doe ik zelf ook graag en ik vind de esthetics heel mooi. Het derde boek is van mijn favoriete ontwerper Peter Saville. Hij is een prominente ontwerper uit Engeland wiens stijl mij erg inspireert.
Daarnaast zijn de artiesten waar ik mee werk en hun muziek ook een grote inspiratiebron. Ik heb onder andere samengewerkt met Bebe Rexha, Camila Cabello, Famous Dex en Shawn Mendes.''
Het is verleidelijk om door te werken als je in de juiste flow zit, maar zooming out is echt cruciaal om heldere plannen te maken voor de toekomst en om creatief en innovatief te blijven.
Wat is het tofste project waar je tot nu toe aan heb gewerkt?
''Mijn tofste project is de albumcampagne 'Expectations' voor Bebe Rexha. Ik was verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van het album, waar een hele korte deadline aan gebonden was. In die week heb ik nauwelijks geslapen, maar de kick die ik ervan kreeg, maakte alles goed. Het album is in de eerste week 500.000 keer verkocht in de Verenigde Staten en kreeg een golden certification. Uiteindelijk heb ik hiervoor een gouden plaat gekregen die nog altijd in mijn studio hangt.”
foto: Stijn van Hapert
Wat is je end goal met je business?
''Mijn doel is om uiteindelijk een studio op te zetten met een team van unieke interdisciplinaire creatives, waarmee we aan de tofste projecten samenwerken. Ik wil een omgeving creëren waarin iedereen zijn skills op tafel gooit en we samen de beste weg vinden voor onze projecten. Een omgeving waarin iedereen zichzelf is en er geen sprake is van hiërarchie, maar waar het beste idee wint. Hiervoor zie ik een fysieke locatie voor me; een grote studio met allerlei ruimtes waar tools en technieken beschikbaar zijn om mee te experimenteren. Andy Warhols factory en Pixar zijn altijd al grote inspiratiebronnen voor mij geweest.''
Wat was je biggest fuck-up?
''Tot nu toe heb ik nog geen échte fuck-up ervaren. Toch zijn er wel een aantal valkuilen die ik tegen ben gekomen, waaronder het scheiden van privé en werk. Als ik in een flow zit, kan ik moeilijk stoppen en soms gaat dat ten koste van mijn slaap- en privétijd. Eens in de zoveel tijd kan dat als een boemerang terugkomen en heb ik achteraf spijt. Het is verleidelijk om door te werken als je in de juiste flow zit, maar zooming out is echt cruciaal om heldere plannen te maken voor de toekomst en om creatief en innovatief te blijven!''
Investeer in de ontwikkeling van jezelf en je werk, met zowel tijd als geld. Deze energie komt dubbel zo hard terug.
Welke tip geef je mee aan anderen die de ambitie hebben om iets voor zichzelf te beginnen?
''Investeer in de ontwikkeling van jezelf en je werk, met zowel tijd als geld. Deze energie komt dubbel zo hard terug. Neem risico’s en geloof in jezelf. Blijf ook vooral true aan jezelf en je werk en blijf met beiden benen op de grond staan!''
Wil je meer inspirerende verhalen lezen van ambitieuze jongeren? Check de pagina van FunX EMPWR.