Naar homepage
FunX

Shelly's (17) faalangst leidde tot een angststoornis: "Ik viel flauw op school"

foto: Privéfoto
  1. Newschevron right
  2. Shelly's (17) faalangst leidde tot een angststoornis: "Ik viel flauw op school"

Zenuwachtig zijn voor een presentatie, met trillende handen je rijexamen afleggen of zwetend beginnen aan je nieuwe baan: faalangst is voor veel mensen herkenbaar. Ook voor de 17-jarige Shelly, die vanuit haar extreme faalangst zelfs een angststoornis ontwikkelde. In de Mental Health Club-podcast vertelt ze aan Tannaz hoe dat zich uitte en hoe ze er mee om heeft leren gaan.

Quote

Ik viel flauw op school en op een gegeven moment kon ik niet eens meer naar de winkel zonder lichamelijke klachten te krijgen zoals zweten en misselijkheid.

Shelly

Boze trainers

Shelly turnde op hoog niveau en kreeg daar te maken met een hoge prestatiedruk. De trainers waren erg streng en werden boos wanneer ze iets fout deed, waardoor Shelly vaak met buikpijn van de zenuwen naar haar training ging. "Ik heb dat nooit aangegeven, ze weten het niet van me." Erover praten durfde ze niet, uit angst haar positie te verliezen. "Ik dacht: het gaat vanzelf wel over. De anderen hebben geen problemen, dus dan kan ik het ook wel zonder te vertellen."

Tip van psycholoog Dorianne

Dorianne Hoek is psycholoog en geeft deze podcastaflevering advies en tips. Wat kun je bijvoorbeeld doen wanneer een ander, ouder persoon bijdraagt aan jouw faalangst?

"Het is belangrijk om je grenzen aan te geven. Dat kan ingewikkeld zijn als het gaat om iemand die 'boven' je staat. Dan raad ik aan om er een volwassene bij te betrekken en uit te leggen dat je het niet prettig vindt hoe die persoon met je omgaat en dat je daarover graag een gesprek aangaat."

Flauwvallen op school

Shelly had niet echt door waar die buikpijn en spanning vandaan kwamen en dacht dat het vanzelf wel over zou gaan. Het tegenovergestelde gebeurde en ze ontwikkelde een angststoornis. "Op school werd het veel erger. Daar ben ik flauwgevallen en op een gegeven moment kon ik niet eens meer naar de winkel zonder lichamelijke klachten te krijgen zoals zweten en misselijkheid. Dat was wel heftig."

Dat was voor Shelly het moment om aan de bel te trekken. Dat deed ze eerst bij haar moeder. "Die zei: 'Dit is niet goed. Je hoort niet zomaar zo zenuwachtig te zijn voordat je naar school moet dat je flauwvalt van de spanning'." Haar omgeving - vriendinnen en docenten - merkten ook al dat er iets niet goed zat en boden hulp. "In het begin dacht ik: het gaat wel over en het is allemaal niet nodig. Maar ik ben uiteindelijk heel erg blij dat ik hulp heb gevraagd."

Tip van psycholoog Dorianne

Wanneer wordt faalangst problematisch en hoe voorkom je dat het omslaat in een angststoornis?

"Het is normaal dat je het graag goed wilt doen. Maar wanneer je je hele leven daar op gaat aanpassen, bijvoorbeeld wanneer je alleen nog maar aan het studeren bent of je constant druk maakt en hierdoor uit balans raakt, is het goed om te kijken hoe je daar mee om kunt gaan.

Het begint met accepteren dat je ergens last van hebt. Daarna is het is heel belangrijk om erover te praten wanneer je merkt dat je veel angst en spanning voelt. Je hoeft je er echt niet voor te schamen. Als je echt paniekaanvallen krijgt die blijven terugkomen, is het goed om professionele hulp te zoeken."

Hulp

Door haar angststoornis heeft Shelly veel school gemist. Haar situatie kwam uiteindelijk bij de huisarts terecht, die haar doorverwees naar de GGZ. "Daar zit ik nu nog steeds. Ik word daar behandeld en krijg medicatie, zodat ik me wast rustiger voel en minder angst heb. Dat heeft echt superveel verschil gemaakt."

Shelly heeft nu veel minder last van angsten, al vindt ze veel dingen nog steeds spannend. "Het gaat stapje voor stapje. Ik heb geleerd hoe ik rustig kan blijven zodat het niet erger wordt. En ik heb positief leren denken. Zo denk ik nu bijvoorbeeld: je bent maar een persoon, niet alles hoeft perfect. Je moet het gewoon proberen en aangaan. Dat is al een hele stap, omdat ik eerst altijd alles vermeed."

In haar Instagram-bio staat nu dan ook: "It's okay to make mistakes.. Life didn't come with instructions." Oftewel: "Je kan niet perfect zijn, je mag fouten maken", aldus Shelly.

Tip van psycholoog Dorianne

Heb je zelf weleens last van faalangst? Deze praktische tip kan je helpen in het dagelijks leven:

"Als je last hebt van een angst, is het belangrijk om die concreet en kleiner te maken. Wat er namelijk gebeurt in je hoofd als je ergens bang voor bent, is dat je het groot maakt en rampscenario's bedenkt. Dan wordt je steeds angstiger en wil je het uit de weg gaan. Daarmee wordt je angst nog groter, omdat je niet ervaart dat het eigenlijk wel meevalt. Maak die grote berg waar je bang voor bent dus overzichtelijk en deel het in in kleine stapjes.

Gaat het uiteindelijk toch 'fout'? Haal je bijvoorbeeld een onvoldoende of word je niet aangenomen na je sollicitatiegesprek? Bedenk dan dat je in ieder geval je best hebt gedaan en het hebt geprobeerd.

"Daar mag je trots op zijn. Dat je het niet uit de weg bent gegaan. Je kan het zien als falen, maar ook als een leermoment dat je informatie geeft om een volgende stap te zetten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Luister hieronder het hele gesprek met Shelly en psycholoog Dorianne terug:

FunX Mental Health Club: Faalangst

Bij de FunX Mental Health Club snappen we dat het leven niet 24/7 fissa is. Of je nou dealt met een depressie, niet goed weet hoe je hulp moet vragen of te maken hebt een burn out: je bent niet alleen. In deze wekelijkse podcast bespreekt Tannaz met verschillende gasten hoe zij dealen met hun mental health-struggles en krijg je handige tips van experts. Alle afleveringen terugluisteren kan hier.

Ster advertentie
Ster advertentie