Rami wint prominente game-award: ''Ik wil een Black Panther in de game-industrie''
- News
- Rami wint prominente game-award: ''Ik wil een Black Panther in de game-industrie''
Rami Ismail is pas 29 jaar en mag dit jaar al één van de grootste gameprijzen in de wereld in ontvangst nemen. "Het zijn een beetje de Oscars van de game-industrie", vertelt hij aan de NOS. Vanavond krijgt hij in San Francisco de zogenaamde Ambassador Award.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ontwikkelingslanden
Rami is een van de twee oprichters van Vlambeer, een studio die in 2013 de game Ridiculous Fishing maakte. Dit spel werd door Apple verkozen als Game of the Year. Vanaf dat moment kon hij ook mensen in ontwikkelingslanden gaan helpen bij het maken van games.
"Puur omdat ik het ik het interessant vond, ben ik gaan kijken naar hoe mensen over de hele wereld games maken. EN ik ben ook gaan kijken hoe ik daarbij zou kunnen helpen. Ik kreeg steeds meer aanvragen vanuit plekken waar ik eigenlijk niet over nadacht: Brazilië, Uruguay, Jordanië. Maar mensen uit die landen konden de reis niet betalen en ik ook niet. Dus toen in 2013 onze eerste hitgame uitkwam, hadden we ineens geld. Toen heb ik mezelf voorgenomen dat we dat zouden gebruiken om naar die gebieden te gaan."
Ander perspectief
Rami is zelf half Egyptisch. Hij vindt het belangrijk om games te ontwikkelen die vanuit een ander perspectief kijken naar de wereld. "Als ik een schietspel deed, speelde ik de westerling en schoot ik op de Arabier. Dan krijg je toch het gevoel dat het medium wat mist. En games zijn universeel, juist de perfecte plek om toenadering te zoeken."
Black Panther
Rami vindt het naar eigen zeggen tijd naar een Black Panther onder de games. "Ik zou willen zien hoe de cultuur, de mythologie en de geschiedenis in zo´n land is. Het vieren van andere culturen is nog zeldzaam."
Hulp
Daarom reist Rami de hele wereld rond. Hij bezocht al verschillende ontwikkelingslanden en ontmoette daar mensen die hem inspireerden. Zelfs met weinig geld en mogelijkheden, probeerden makers de tofste games te bouwen. En Rami doet er alles aan om hen te helpen.
"Vroeger wilde ik games maken, maar nu is het helpen van anderen nog belangrijker geworden."