Naar homepage
FunX

Docent ontwerpt lesmateriaal met muziek van Hef als inspiratiebron

foto: YouTube: Noahsarklabel
  1. Newschevron right
  2. Docent ontwerpt lesmateriaal met muziek van Hef als inspiratiebron

De kans is groot dat je op de middelbare school een enorme hekel had aan bepaalde vakken. De kans is nog groter dat je je niet eens meer kan herinneren wat je tijdens die lessen allemaal hebt geleerd. Het lesmateriaal dat je voorgeschoteld krijgt kan al een groot verschil maken in de beleving van die lessen. Dat ondervond mevrouw Molendijk, docent aan het Praktijkcollege Centrum Rotterdam, toen leerlingen zeer positief reageerden op haar zelfontworpen lesmateriaal, dat geïnspireerd is door de muziek van Hef. Vanochtend vertelde ze Fernando er meer over in de ochtendshow.

Hef reageert op zelfontworpen lesmateriaal van Juf Molendijk!

Droom

Molendijk merkt dat de leesmotivatie onder leerlingen daalt. Ook merkt ze dat velen een negatieve ervaring hebben met taal. Ze vind het dan ook tijd om dit probleem op te lossen en ontwikkelde verschillende opdrachten waarin rapteksten centraal staan. "We zien dat leerlingen heel goed gaan op rapnummers of andere liedteksten. Toen dacht ik: 'Misschien kunnen we daar iets mee'. Ik ben toen Nederlandse rapnummers gaan gebruiken om toch bepaalde taaldoelen te behalen en aansluiting te vinden bij de belevingswereld van de leerlingen", vertelt Molendijk. "Als er een nummer is dat heel inspirerend is dan is het wel 'Droom' van Hef. Ik heb toen op basis daarvan mijn eigen lesmateriaal ontwikkeld en dit beviel de leerlingen erg goed."

Quote

Ik merkte dat hij het tof vond dat hij een nieuwe generatie kon inspireren met zijn muziek.

Mevrouw Molendijk

'Binnen no time reactie'

Hoewel de docent allang blij is dat ze leerlingen aan het lezen krijgt, vroeg een leerling of Hef wel van het lesmateriaal afwist. "Hef wist helemaal niet dat ik zijn teksten gebruikte. Ik heb hem toen een bericht gestuurd en ik kreeg binnen no time een reactie." Hef was in elk geval blij om te horen dat zijn muziek zo'n positieve impact heeft. "Ik merkte dat hij het tof vond dat hij een nieuwe generatie kon inspireren met zijn muziek. Ik vroeg ook aan hem of hij het lesmateriaal zelf wil zien als de leerlingen uiteindelijk hun eindopdrachten hebben ingeleverd. Hij gaf meteen aan dat hij dat graag zou willen."

Muziek als inspiratiebron

Molendijk hoopt uiteindelijk dat meer scholen een soortgelijke oplossing bedenken om het taalprobleem en de dalende leesmotivatie onder leerlingen aan te pakken. "Ik denk dat iedere leerling het belangrijk vindt dat hetgeen wat hij of zij tof vindt, erkend wordt door de school en als dit werkt dan hoop ik dat andere scholen dit soort opdrachten ook oppakken. Stiekem hoop ik zelfs dat we artiesten en platenlabels kunnen inspireren om hier meer mee te gaan doen, want het wordt zo breed opgepakt dat hier meer moois uit zou kunnen voortvloeien."

Ster advertentie
Ster advertentie